De vraag
Dochter (4) is opeens steeds boos
Beste mevrouw van Geldorp,
Onze dochter van 4,5 is de laatste tijd bijna dagelijks heel boos. Ze wil dan niet praten over wat haar dwarszit en kijkt alleen maar strak voor zich uit. Ze kan dit heel lang volhouden (soms enkele uren) en niets lijkt te werken om haar uit zo’n bui te krijgen.
We vermoeden dat ze dit gedrag gebruikt om aandacht te krijgen (ze is de middelste van drie kinderen), maar willen ook niet zomaar andere mogelijke oorzaken negeren. Ze vertoont dit gedrag zowel thuis als op de BSO. Op school doet ze dit minder.
Wat kunnen we het beste doen om haar uit zo’n bui te krijgen en haar te laten praten?
Vriendelijke groet,
Tamara

Het advies
Beste Tamara,
Wat vervelend om te horen dat je dochter zo’n last heeft van boosheid. Wat goed dat jullie dit al op zo’n jonge leeftijd willen aanpakken.
Uit jullie brief blijkt dat jullie je afvragen wat de onderliggende oorzaak is. Natuurlijk kan je de aanpak hanteren waarbij jullie als ouders een plan maken. Een plan waarbij heel consequent negatief gedrag wordt genegeerd en positief gedrag wordt beloond, waarbij je actief situaties creëert waarin zij in haar kracht staat zodat je haar vaak positief kan bevestigen, en waarbij je werkt met een time-out hoek en beloningssystemen etc.
Echter gezien het feit dat zij haar boosheid op meerdere plekken laat zien is het mijns inziens het beste om samen met een kinderpsycholoog te kijken naar de onderliggende oorzaak. Een paar gesprekken zorgen immers vaak voor zo’n groot inzicht voor jullie als ouders. Met die informatie kan je vervolgens als ouders aan de slag. Heel veel succes!
Vriendelijke groeten,
Lieve van Geldorp