De vraag
Mijn kleuter heeft hysterische buien
Mijn dochtertje (4) is een sociale jongedame met een eigenwijs karakter. Bij anderen is ze meestal erg lief, bij ons heeft ze geregeld hysterische buien. Bij een simpel ‘nee’ begint ze soms een scène die wel twee uur kan duren. We hebben alles geprobeerd: een time-out, goed gedrag belonen, aftellen…

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Sociaal, intens en een sterke wil… Ik vermoed dat de eigenschap ‘gevoelig’ ook op haar van toepassing is. Vaak zie je dat deze combinatie van (mooie) eigenschappen voor zulke pittige buien zorgt.
Temperamentvolle, gevoelige kinderen vangen veel prikkels op, zien en horen van alles en voelen stemmingen van anderen aan.
Buitenshuis moeten ze van alles, en doen ze hun best om het goed te doen, maar dat vraagt veel van ze. En eenmaal thuis, hun veilige haven, komt dan al die opgebouwde spanning eruit.
Dan worden ze heel standvastig en lijkt een bui na een simpel ‘nee’ overdreven, maar dat is gewoon de druppel die de emmer deed overlopen. En die overlopende emmer is niet te stoppen.
Wat jij kunt doen is: laat je kind op tijd ontspannen en ontladen na overgangen, geef het regie wanneer dat kan en creëer veel momenten van verbinding en contact.
Bedenk op een rustig moment samen op welke plek je dochter tot rust wil komen en bespreek en onderzoek wat haar verder helpt om te kalmeren.
En tijdens zo’n overlopende emmer? Bedenk dan wat erachter zit (onmacht) en blijf rustig in verbinding en aanwezig. Afwijzing of boos worden maakt het nog groter.