De vraag
Mijn zoon (6) gedraagt zich als een beginnende puber
Beste Lieve,
Mijn zoontje van bijna 6 lijkt regelmatig op een beginnende puber.
Hij is zeer snel gefrustreerd en hij moppert de hele dag door. Hij heeft steeds meer de neiging zijn zin toch door te drijven, waardoor wij wat strenger en directer moeten zijn. Dit geeft hem weer het gevoel dat hij ‘nooit’ wat mag, dat we hem boos willen hebben, dat we te streng zijn… Tenminste…dat roept hij dan naar ons…of het ook zo is is een tweede. Praten met hem werkt wel, maar is tijdelijk.
Zodra hij frustratie voelt reageert hij hier direct op met boos worden en hele dag mopperen. Tussendoor kan hij ook wel blij zijn. Maar ik voel me ondertussen geleefd en moet veel strenger zijn dan ik van mezelf wil zijn. Ik vind het zo niet gezellig en ik ben doodop. Hij bepaalt zo ons leven. Wat moeten we hiermee?
Hij vindt het ook niet leuk om naar school te gaan. Het kan zijn dat hij meer kan dan ze daar tot nu toe aanboden. Hij krijgt sinds kort aangepast les. Misschien heeft zijn gedrag hiermee te maken? Als we hem niet gelijk begrijpen raakt hij gefrustreerd, vindt hij ons dom of zegt hij dat we hem expres niet willen begrijpen. Hoe moeten we hiermee omgaan?
Vriendelijke groet,
Janine

Het advies
Beste Janine,
Jeetje wat lastig. Ik begrijp dat jullie niet zo goed weten wat jullie moeten doen. Ik zou jullie allerlei tips kunnen geven.
Echter omdat jouw zoon het momenteel lastig heeft zowel thuis als op school, lijkt het mij verstandig om samen met een kinderpsycholoog bij jullie in de buurt eerst te kijken naar de onderliggende oorzaak. Binnen een paar sessies krijgen jullie een duidelijk beeld op basis waarvan de juiste aanpak bepaald kan worden voor thuis en op school. Op deze wijze kan zijn gedrag binnen de kortste keren omgetoverd worden!
Als u zoon 8 jaar is geworden, kijk dan eens op www.sterkamp.nl. Stichting De Ster organiseert geweldig vakantiekampen voor kinderen en jongeren van 8 t/m 16 jaar, waaronder Sterkamp waar plezier en vriendschap centraal staat en hij op een kindvriendelijke manier kan werken aan zijn inzicht in sociale situaties, hij leert hoe zijn gevoelens werken en hoe hij deze zelf beter kan reguleren. Dat zou ik hem echt gunnen en jullie ook ;)!
Heel veel succes,
Lieve