De vraag
Mijn dochter van zes vergeet verboden
Beste Ewald,
Ik heb een dochter van 6 jaar. Ik moet haar steeds weer attenderen op de dingen die ze niet mag. En als ze het dan toch doet, en ik zeg er iets van, dan zegt ze; ik was het vergeten. Ik zal een voorbeeld geven; neuspeuteren en opeten. Ik heb het al heel vaak verboden. Mijn vraag is: zou ze dat echt niet kunnen onthouden of zeg ze dat, omdat ze bang is voor de reactie. Ik reageer als het mis gaat een beetje boos.
Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groet, Mariet

Het advies
Beste Mariet,
Neuspeuteren is niet iets waarin je dochter een tussenmenselijke regel overtreedt als ‘Je mag niet zonder toestemming aan m’n naaispullen zitten’, als je begrijpt wat ik bedoel: neuspeuteren doet ze helemaal ‘met zichzelf’. Je verbod is dan ook eigenlijk meer een wens om niet met bepaald individueel gedrag van je dochter geconfronteerd te worden: ‘Wil je dat omwille van mij achterwege laten?’.
Ik denk dat ze dat ‘verbod op neuspeuteren’ echt wel kan onthouden, maar het inderdaad vergeten was omdat ze er even niet aan dacht. Toch blijven verbieden is ‘meer van hetzelfde’ – kennelijk werkt dat niet. Verder weet ik te weinig van jullie omstandigheden en van haar persoontje (peutert ze in haar neus bij verveling, bij spanning of bij nog wat anders?) om er iets zinnigs over te zeggen. Helpt erover praten misschien? Ze doet het niet om niets. Als je je er echt zorgen over maakt, praat er dan eens over met je huisarts (is gepeuter opeten gevaarlijk?) of met een kindertherapeut.
Succes en groeten,
Ewald