In een onderzoek kregen 288 kinderen een kindervariant van het klassieke ‘advocaat-ingenieur probleem’ voorgelegd. Daarin krijgen proefpersonen een beschrijving van een persoon (‘Steven komt altijd op voor mensen die hulp nodig hebben.’). De ene groep krijgt daarbij de boodschap dat Steven uit een bestand komt van 70 ingenieurs en 30 advocaten. De andere groep krijgt de boodschap dat Steven uit een bestand komt van 30 ingenieurs en 70 advocaten. Welk beroep oefent Steven uit?

‘Kinderen opvoeden mag best makkelijk zijn’

Ouders werken te hard aan de toekomst van hun kinderen. Al dat geploeter is zinloos, vindt psycholoo...

Lees verder

Waar de oudere kinderen – in de kindervariant – sneller op hun sociale oordeel afgaan: ‘Hij komt altijd op voor anderen, dus het zal wel een advocaat zijn’, zijn jongere kinderen juist in staat om álle informatie mee te wegen, ook de numerieke: ‘Als er véél meer ingenieurs in de groep zijn, is de kans groter dat het een ingenieur is.’ (PL)

The development of the representativeness heuristic in young children, Journal of Experimental Child Psychology, 2018