De vraag
Mijn onzekerheid belemmert me bij het solliciteren
Beste Gijs Jansen,
Ik heb mijn HBO opleiding niet afgemaakt (na 2 jaar gestopt) en ben daar heel onzeker over. Steeds denk ik aan opnieuw studeren om het diploma te halen, terwijl ik er eigenlijk helemaal geen zin in heb.
Ik ben nu 30 en heb een baan die me echt begint te vervelen en onder mijn niveau is. Ik wil wel solliciteren naar banen die me leuk lijken en waarvan ik denk dat het bij me past en dat ik het kan, alleen ben ik zo onzeker omdat ik mijn opleiding niet heb afgemaakt.
Die onzekerheid hierover belemmert me bij het solliciteren en mezelf presenteren en is soms echt slopend (ik word er onrustig en gestresst van). Als ik mijn opleiding toch af zou maken ben ik eigenlijk ook niet helemaal trouw aan mezelf, maar zonder die opleiding blijf ik onzeker ben ik bang. Heeft u tips?
Vriendelijke groet,
anoniem

Het advies
Expert
Gijs Jansen
Acceptatie-therapeut
Beste Anoniem,
Het komt op mij over alsof je jezelf zoet houdt met de gedachte dat je ooit je opleiding nog af moet maken. Je zegt tegen jezelf dat je dat moet doen, maar vervolgens blijkt dat je er niet genoeg motivatie voor hebt. Problemen oplossen begint met knopen doorhakken. Zoals jij het beschrijft is de kans dat je ooit die opleiding nog gaat afmaken heel erg klein. Je kunt dus om te beginnen zelf en officieel beslissen of je je opleiding gaat afmaken. Neem hiervoor maximaal drie dagen de tijd.
Als je toch besluit je opleiding af te gaan maken, voeg dan direct daden bij je woorden door de school te bellen, uit te zoeken hoe het financieel geregeld moet worden, enzovoort.
Als je besluit dat je je opleiding niet af te gaat maken, dan is dat in ieder geval duidelijk en kun je je gaan bezighouden met andere zaken. Ik zeg dit misschien heel nuchter en wat afstandelijk, maar uiteindelijk is het dus echt een kwestie van keuzes maken in het hier en nu.
Want als je niet meer hoeft te piekeren over je opleiding, kun je ervoor kiezen om je realiteit te gaan omhelzen. Die is in mijn ogen:
– Je bent niet tevreden met je huidige baan en je wilt iets anders.
– En: je bent bang dat je daar niet de juiste kwalificaties voor hebt, ondanks dat je denkt dat je het wel echt kunt.
Ook die onzekerheid is een onvermijdelijk onderdeel van jouw realiteit. De vraag is of je je door deze onzekerheid moet laten lijden (geen typfout, het is lijden met een lange ij voor jou tot nu toe). De enige oplossing is dat je mét die onzekerheid alles gaat doen wat je kan.
Probeer op te vallen door iets geks te doen. Je kunt een taart met je sollicitatiebrief meesturen, of je motivatie (die bij jou zo doorslaggevend is) benadrukken door te bellen voor een vrijblijvend gesprek. Je kunt gaan netwerken, cursussen gaan volgen of solliciteren voor een lagere functie waarin je door kunt groeien naar de functie die je eigenlijk wilt hebben
Misschien is de tijd gekomen dat je met een beetje extra lef, bluf en doorzettingsvermogen gaat kijken hoe ver je in de praktijk komt. Piekeren heb je volgens mij nu wel genoeg gedaan, de situatie is dus helemaal doordacht.
Tijd voor actie!
Vriendelijke groet,
Gijs Jansen