De vraag
Altijd bang dat ik iets niet goed doe
Beste Arjan,
Ik kan naar een hogere functie solliciteren, maar dan moet ik (47 jaar) wel weer gaan studeren en daar zit het probleem. De gedachten aan tentamens en examens roepen al een dusdanig ‘wurggreep’- en angstgevoelens op dat ik behoorlijk ga twijfelen of ik het wel moet doen. Faalangst is ook binnen mijn huidige werk vaak een probleem. Ik ben eigenlijk altijd bang dat ik iets niet goed doe.
HELP!
Magda

Het advies
Expert
Arjan van Dam
Faalangst
Beste Magda,
Examens zijn typische boosdoeners als het om faalangst gaat. Momenten waarop je beoordeeld wordt zijn in meerdere opzichten belangrijk. Wordt het ploeteren beloond met een voldoende, of toch niet? En wat betekent het als je een onvoldoende hebt? Alles nog een keer overdoen? Spottende blikken? Toch geen promotie?
Wanneer je altijd bang bent om iets niet goed te doen, is een examen helemaal een moment waarop duidelijk wordt of je iets goed hebt gedaan of niet. De angst kan op zo’n moment waarheid worden.
Maar de belangrijkste vraag is: waarom ben je zo bang om het niet goed te doen? Als je hier dieper ingaat zul je vaak veel irrationele gedachten tegenkomen. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat ze minder waardevol zijn als ze gefaald hebben of dan minder recht hebben op de waardering van anderen. Dit is natuurlijk niet realistisch. Vergelijk het maar met je eigen houding naar het falen van anderen. Deze zal waarschijnlijk milder zijn dan naar jezelf toe.
Mijn advies is dan ook om bij jezelf na te gaan wat je onderliggende overtuigingen zijn over wat het betekent als je faalt.
Het boekje Ik kan denken, voelen wat ik wil van Rene Diekstra kan ik je zeker aanbevelen als je met je overtuigingen aan de slag wil gaan.
“Alleen zij die geweldig durven te falen, kunnen ooit iets geweldigs bereiken.”
Robert Kennedy
vriendelijke groet,
Arjan van Dam
• Arjan van Dam (1970) is psycholoog/trainer. Een thema wat hem erg boeit is dat mensen die willen leren beter presteren dan mensen die alleen willen presteren. Een belangrijke sleutel blijkt te liggen in hoe we tegen fouten aankijken. Zien we die als falen of als een leermoment? Hij geeft trainingen op het gebied van motivatie en doceert psychologie.
Neem een kijk op zijn website: www.fidare.nl, hier kun je ook artikelen over zijn boek vinden: Arjan van Dam, De kunst van het falen, Ambo