De vraag
Heb ik de verkeerde man gekozen?
Twee jaar geleden verbrak ik mijn relatie omdat ik spanning miste. Mijn ex zag het probleem niet en was intens verdrietig. Nu heb ik een spannende latrelatie met een man die alles biedt wat ik vroeger miste: goede gesprekken, ambitie, fysieke aantrekkelijkheid. We zijn beiden druk en zien elkaar weinig; deze vriend staat veel minder voor me klaar dan mijn ex. Die woont intussen samen en verwacht zijn eerste kind. Hij heeft het burgerlijke leventje dat ik misschien ook wel wil. Heb ik de verkeerde keus gemaakt?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
U beschrijft heel mooi de tweespalt waarmee elke relatie te maken krijgt: verbondenheid versus autonomie. Oftewel: samen versus alleen. In de oude relatie had u te veel ‘samen’ en te weinig spanning, in de nieuwe lijkt dat omgekeerd te zijn.
Deze spijtgevoelens hoeven niet te betekenen dat u destijds een verkeerde beslissing nam. U miste immers echt iets, en juist door weg te gaan bent u erachter gekomen wat u nodig heeft. Dat lijkt me winst. Als u met de nieuwe partner een andere omgang wilt, met meer gezamenlijkheid, dan is het nu tijd voor een goed gesprek over uw beider behoeften.