De vraag
Ik erger me aan mijn man
Ik ben al tien jaar getrouwd en heb kinderen. Maar hoewel alles wel loopt, merk ik dat ik niet het gevoel heb dat ik van mijn man hou. Ik erger me aan veel kleine dingen en als hij samen iets wil doen, neem ik liever de kinderen mee. Kan ik mijn gevoel veranderen? Hoe moet dat later, als de kinderen de deur uit zijn?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Het siert je dat je naar je eigen aandeel kijkt: je wilt je gevoel veranderen. Toch is het effectiever om te kijken naar de manier waarop jullie met elkaar omgaan. Jij hebt een gevoel en je man vast ook, maar daarop focussen maakt het probleem groter. Het is beter om in actie te komen als je jullie relatie wilt veranderen.
Dat begint met samen tijd doorbrengen. Als je elkaar niet ziet, ontstaan misverstanden die leiden tot ergernissen die leiden tot ruzies die de liefde verder uithollen.
Natuurlijk is het lastig om tijd door te brengen met iemand aan wie je je ergert. Begin daarom met activiteiten waarbij je niet al te veel hoeft te praten, zoals een film kijken of sporten. Als dat goed gaat, breid je ze uit naar een wandeling of een etentje waarbij je wel een gesprek kunt hebben.
Maak zo’n gesprek veilig door af te spreken dat je geen kritiek op elkaar uit of de ander beledigt. Praat over wat je voelt en wat je nodig hebt. Als je elkaar op deze manier beter gaat begrijpen kan het gevoel ook weer terugkomen.