De vraag
Mijn vriendin profileert zich ten koste van mij
Hallo Ursela,
Mijn vriendschap met een goede vriendin loopt spaak omdat zij zich steeds wil bewijzen en profileren ten koste van mij. Ik heb hier genoeg van en wil hierover met haar in gesprek. Hoe pak ik dit aan?
Groeten van Jennifer

Het advies
Beste Jennifer,
Heel verstandig dat je een gesprek met je vriendin wilt aangaan. Een gesprek waarin je haar je gevoelens kenbaar maakt. Een openhartig gesprek waarin je je bedenkingen en je wensen uit.
• Refereer, om te beginnen, aan jullie goede vriendschap, aan datgene wat jullie samen hebben mogen meemaken.
• Leg uit dat je haar vriendschap zeer op prijs stelt, dat je nog jaren van haar als goede vriendin wilt ‘genieten’.
• “Eén ding moet mij echter van het hart. Ik loop er al een tijdje mee rond, en wil dit graag met je bespreken. Laatst bijvoorbeeld ……”. Toon aan de hand van een aantal voorbeelden welke gevoelens dat bij jou teweeg heeft gebracht.
• Luister vervolgens naar haar visie, kijk op het ‘verhaal’.
• Laat een beschuldigende toon achterwege, gebruik indien mogelijk humor, en laat je zeker niet verleiden tot een ruzieachtige sfeer. Houd het zoveel mogelijk concreet en positief.
• Kijk samen hoe jullie als goede vriendinnen verder willen gaan. Vertel haar wat jij van een goede vriendin verwacht.
Jennifer, als je je gevoelens verwoordt (Ik vind het vervelend als….), je het gedrag van je vriendin benoemt (Ik vind het onprettig als je ….), de gevolgen daarvan voor jou benoemt (Ik kan daardoor niet ….), jouw verwachtingen/wensen kenbaar maakt (Ik zou graag willen dat ….), actief en empatisch naar je vriendin luistert én zoveel mogelijk een harmonieuze sfeer weet te behouden, dan kan jullie vriendschap alleen nog maar groeien, alleen nog maar meer diepgang krijgen. Ik wens je dan ook veel vriendschappelijke warmte toe!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg