De vraag
Ik wil mijn gevoelens met mijn ouders delen
Beste Wilbert,
Mijn ouders begrijpen me niet. Als ik vroeger over mijn gevoelens vertelde, zeiden ze dat ik me niet moest aanstellen of dat het stom was. Ook als ik eens ergens enthousiast over was kreeg/krijg ik altijd de ‘addertjes onder het gras’ te horen.
Ik vind het nu erg moeilijk om mijn gevoel te uiten bij mijn ouders. Dus ik vertel erg weinig thuis. Een paar jaar geleden heeft mijn moeder me dit verweten. Ze vindt dat zij niets van mij mag weten. Ik heb rustig geprobeerd dit uit te leggen, maar ze wordt met de dag achterdochtiger in alles wat ik en nu ook mijn zus doen.
Hoe kan ik hier mee omgaan?
Groetjes I.

Het advies
Beste I.,
Je beschrijft een lastige situatie. Jij wilt graag over je gevoelens vertellen, eens ergens enthousiast over zijn, in goed vertrouwen met elkaar leven. Dat lijkt mij een erg gezonde instelling. Het lukt je nu niet om dit thuis te delen met je ouders, zij zijn nu duidelijk anders dan jij. Dat kan veranderen, bijvoorbeeld als jij meer afstand neemt.
Misschien dat er ooit iets verandert bij je ouders, maar dat kan je niet van ze eisen. Zij hebben hun geschiedenis, zijn van een andere generatie, hebben niet in huis wat jij wel in huis hebt. Laat je niet meevoeren in negatieve gevoelens en gedrag, houd vast aan waar jij een goed gevoel van krijgt en zoek andere mensen om dit mee te delen, misschien te beginnen je zusje?
Veel succes er mee,
met vriendelijke groet,
Wilbert Kok
• Relatie- en gezinstherapeut Wilbert Kok helpt u oplossingen te vinden vanuit het systeem dat u als gezin vormt. Meer over Wilbert Kok op www.wilbertkok.nl