De vraag
Foto’s van zijn overleden vrouw
Hoe vraag ik mijn lief om wat foto’s van zijn overleden vrouw weg te halen zonder hem pijn te doen? We hebben elkaar negen maanden na het overlijden van zijn vrouw leren kennen en wonen nu twee jaar samen in zijn huis. Hier hangen nog steeds tientallen foto’s van zijn vrouw. Overal waar ik kijk, is ze! Het voelt alsof het haar huis is. Ik kon altijd heel slecht voor mezelf opkomen. In deze nieuwe ­relatie ben ik eindelijk wat assertiever, maar ik durf hem niet te vragen foto’s weg te halen. Stel dat hij dat niet wil? We hebben een uitstekende relatie, zijn allebei dankbaar voor dit tweede geluk.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Ik denk dat u al weet wat mijn antwoord is: u zult er echt over moeten praten. Stel geen eisen. Vertel uw probleem en zoek dan samen naar wat de beste manier is om hiermee om te gaan. Wees creatief in het zoeken naar oplossingen. In alle kamers minder foto’s? Of alle foto’s naar één plek? Of wat van uw eigen foto’s erbij? Het is onvermijdelijk dat uw beider verleden meespeelt in de nieuwe relatie. Dat kunt u het beste accepteren.
Dat verleden zit niet alleen in foto’s, ook in herinneringen en in materiële zaken. Om het huis meer van u beiden te maken, kan een mooi nieuw gezamenlijk meubelstuk ook helpen. Waarom zou uw partner geen rekening met uw gevoelens willen houden? Hij houdt van u. De relatie zal zich verder verdiepen als u eerlijk bent over uw behoeften.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp