De vraag
In discussies blijft mijn vriend immer lief terwijl ik boos word
Beste Bart,
Ik heb een klein jaar een relatie en sinds kort wonen we samen. In discussies blijft mijn vriend altijd lief, terwijl ik dan juist boos word of de slechte dingen benoem. Hierdoor lijkt het wel of we elkaar niet kunnen vinden in een discussie.
Mijn vragen zijn:
1. Hoe kunnen we zorgen dat we meer met elkaar communiceren in een discussie?
2. Heeft u tips voor mij om positiever en liever te blijven op het moment dat ik me erger?
Karen

Het advies
Expert
Bart Landstra
Geweldloze communicatie
Dag Karen,
Vaak gaan in partnerrelaties de discussies niet zozeer over het onderwerp maar meer over onbewuste thema’s: ‘Zie je mij? Hoor je mij? Mag ik er zijn als ik het niet met je eens ben?’ Waarin wil jij gehoord worden? Waar gaat het echt om bij jou, en bij hem? Maak dat bespreekbaar, dan zul je een enorme verdieping in jezelf en je relatie krijgen.
Je vraagt hoe je beter met hem kunt praten, wellicht vind je een rustig moment om met hem te gaan zitten en hem zegt wat je aan mij schreef: ‘In discussies blijf jij vaak rustig en lief, terwijl ik dan juist boos word of de ‘slechte’ dingen benoem. Hierdoor lijkt het wel of we elkaar niet kunnen vinden in een discussie, dat omdat ik graag echt contact met je wil. Hoe kunnen we zorgen dat we meer met elkaar communiceren in een discussie?’ Je ontdekt wellicht dat deze formulering bestaat uit vier stappen; een waarneming, een gevoel, een behoefte en een verzoek. Wil je meer weten over hoe je beter kunt communiceren dan is het boek ‘Geweldloze Communicatie’ een aanrader.
Tenslotte, als je je ergert; haal maar eens diep adem, en nog een keer… Wees zachtmoedig voor jezelf: Sta je zelf juist toe om die boosheid te voelen, maak contact met dat gevoel, en laat de ‘storyline’ los, neem waar wat er over blijft van die boosheid. Beste Karen, dat valt niet mee hoor, maar we blijven het proberen toch?
Hartelijke groet,
Bart