De vraag
Ik wil me minder terugtrekken
Sinds mijn jeugd is een terugtrekreactie mijn verdedigingsmechanisme. Door me terug te trekken verlies ik echter de mogelijkheid om zelf iets aan de situatie te doen en is het moeilijk de weg terug te vinden. Ik reageer te veel verdedigend en had als kind problemen met volgzaam te reageren. Ik bescherm mij te veel tegen bedreigingen omdat ik bang ben voor manipulaties en kleineringen. Wat kan ik hier aan doen? Ik zoek ook een goed boek om te bestuderen.

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Ik lees tussen de regels door een groot verlangen naar niet alleen gezien te worden in wie je bent maar ook een verlangen om jezelf te laten zien zoals je bent. Kinderen gebruiken vaak hun kwaliteiten om hun ouders of het gezin te geven wat zij nodig hebben en/of om hun ‘zelf’ af te schermen, in zowel zijn kracht als kwetsbaarheid.
Het lijkt erop dat jij dat hebt gedaan door je afzijdig te houden, door je terug te trekken. Kennelijk kon je op die wijze het leven aan, was het leefbaar.
Er is nu een volwassen deel in jou dat niet meer zó wil leven. Er is een deel in jou dat het anders wil gaan doen. Te meer daar je ervaart dat het verdedigen onbevredigend is voor je.
Deze bewustwording is op zich een zeer goed begin om te gaan leren hoe je vanuit je volwassen persoonlijkheid je uitvergrote kwaliteit terugtrekken (die oorspronkelijk te omschrijven is als bescheidenheid) in balans kunt brengen met je eigenlijke zelf. De bewustwording is ook een goed begin om met kwaliteiten van jezelf aan de slag te gaan te die je nog niet of nauwelijks hebt ontwikkeld. Ik heb er een boek over geschreven; ‘Verlangen naar Erkenning’.
Ik geloof dat je meer in je hebt aan kwaliteiten dan alleen verdedigen of terugtrekken, die je niet alleen kunnen helpen de weg terug te vinden naar je oorspronkelijke zelf, je andere kwaliteiten maar ook je inzichten zullen geven anders met de situatie om te gaan. Mogelijk kan mijn boek je daarmee een eind op weg helpen.
Begin bij de kern met vanuit je volwassen persoonlijkheid ruimte te maken voor je eigenheid. Ga die ontdekken en een plek geven, stap voor stap en iedere dag een beetje. Dan gaat er ook verandering komen in de dingen die je van jezelf niet meer of anders wilt, het terugtrekken, verdedigen of participeren in de situatie.
Een kleine oefening om je eigenheid te ontdekken is: vraag je in iedere situatie af wat je echt zelf wel of niet wilt. Zonder je zelf te verplichten dat direct ten uitvoer te brengen of te benoemen. Overdenk dan datgene wat je hebt bedacht en mijmer er over. Laat het tot je doordringen en test jezelf herhaaldelijk of dit dan in een volgende soortgelijke situatie ook nog klopt. Verbindt er geen oordeel aan!
Dit is een begin van bewustwording van je eigenlijke ik, wat die wil of niet en nodig heeft of niet.