Zo pak je ze aan

‘Welke lastige types maken u het leven zuur?’, was onlangs de vraag op de Facebookpagina van Psychologie Magazine. In luttele minuten stroomden de reacties binnen. Een breed spectrum aan irritante types passeerde de revue. We ergeren ons aan betweters, aanstellers en opportunisten. Aan zeurders, horken en zwartkijkers; haantjes, hokjesdenkers en klagers.

Training

Coach worden: de eerste stap

  • Leer wat coaching is en wat niet
  • Leer de basis van effectieve methodieken
  • Ontdek of je verder wilt leren voor coach
bekijk de training
Nu maar
€ 150,-

Trainer Bert van Dijk is bij uitstek degene die weet hoe je met dit soort irritante types moet omgaan. Hij geeft er al meer dan twintig jaar cursussen over. Wat zijn de types waarover zijn cursisten zich het vaakst opwinden? Van Dijk: ‘De mkz’ers: mopperaars, klagers en zeurders. En types die moeilijk te peilen zijn worden ook door veel mensen lastig gevonden.’

Op het gebied van werk merkt Van Dijk dat werknemers vaak klagen over dominante en botte bazen, en dat degenen die aan het roer staan juist last hebben van medewerkers met te weinig initiatief. En precies dáár, zegt hij, zit de crux: er zijn twee mensen nodig om een knellend patroon in stand te houden.

‘Wat er vaak aan de hand is, is dat zo’n leidinggevende denkt: íémand moet het doen, dus ik doe het zelf wel,’ zegt Van Dijk. ‘Maar zo ontneemt hij of zij anderen de mogelijkheid om iets te doen. Het komt ook veel voor dat een leidinggevende zó dominant is dat de medewerkers doodsbang zijn om fouten te maken.’ Een leidinggevende die wil dat werknemers meer initiatieven tonen, doet er dus slim aan om zich wat minder dominant op te stellen. Te vragen wat de plannen van de ander zijn, in plaats van zelf het voortouw te nemen. En heb je als werknemer last van een te dominante leidinggevende, dan kan het helpen om niet direct in de onderdanige rol te schieten, maar je eigen ideeën helder en duidelijk over het voetlicht te brengen.

Log in om verder te lezen.