De vraag
Hoe word ik een succesvol coach?
Onlangs vroeg een collega aan mij of ik hem wilde coachen. Maar hoe word ik een coach, als ik op korte termijn geen tijd heb voor een training?
Hoe kan ik mij het beste voorbereiden op een eerste gesprek? Heb je een boekentip, of ken je misschien een cd van een trainer die ik in de auto op weg naar mijn werk kan beluisteren?
Dank alvast voor het advies.

Het advies
Dat is een eervolle ‘onderscheiding’, dat je collega jou vraagt zijn coach te willen zijn. Begrijpelijk dat je je daar goed op wilt voorbereiden.
‘Hoe word ik een coach’ – boekentips over succesvol coaching
Ter oriëntatie kun je je inlezen in een aantal boeken. Naast het boek ‘Coach jezelf in drie stappen’ is er veel over dit onderwerp geschreven. Voor jou, als toekomstige coach, volgt nu een greep uit de rijke hoeveelheid vermeldenswaardige literatuur.
• Coachen voor dummies, M. Brounstein
• De kunst van coachen, T. Gerbrands & A. Meijer
• De schoonheid van coachen, A. Hoogendijk
• Coachen op competentieontwikkeling, M. Lingsma & M. Scholten
• De kunst van het coachen, T. Rijkers
• Persoonlijke effectiviteit, J. Schouten
• Succesvol coachen, J. Whitmore
‘De Coach Approach’, het standaardwerk over veranderen voor personeelsmanagers en leidinggevenden bevat een CD-rom. Daarnaast kan het interessant zijn om je te verdiepen in de RET-filosofie (onder andere beschreven in het boek ‘Coach jezelf in drie stappen’). Ik wens je een vliegende start bij je nieuwe rol als coach.
Lees ook het artikel ‘Coach worden, zo doe je dat‘.