De vraag
Ik word woedend als mijn vrouw cynisch kijkt
In discussies kijkt mijn partner ongelooflijk laconiek en cynisch. Wellicht is dit niet zo bedoeld, maar het roept bij mij een reactie op waardoor ik doorvraag en e.e.a. op ruzie uitloopt. Als ik vraag wat er is, is het antwoord ‘niets, hoor’. De toon en het woordje ‘hoor’, met bijbehorende gelaatsuitdrukking roept zelfs woede bij mij op. Aangezien dit steeds vaker gebeurd en onze relatie onder druk komt te staan, is mijn vraag ‘Hoe kan ik dit patroon doorbreken?’.
Vriendelijk dank voor Uw inzicht.
Wim

Het advies
Je stelt de goede vraag alleen misschien niet aan de juiste persoon. Het antwoord op de vraag kan alleen maar binnen je relatie gevonden worden. Ik heb wel een paar tips voor je.
1) laconiek en cynisch kijken is een interpretatie. Hou daar rekening mee. Het is niet de waarheid maar het is jouw waarheid.
2) Houd het bij je zelf dus niet: ‘Jij bent laconiek en cynisch’, maar: ‘Als je dit (benoem de feitelijkheden) doet dan denk ik dat je cynisch en laconiek bent’.
3) Benoem het effect op jou (het maakt me kwaad).
4) Benoem dat je dit ziet als een patroon die de relatie onderdruk zet en dat het je wens is om dat patroon te doorbreken ten goede van jullie relatie
Een dergelijk gesprek noemen we een feedbackgesprek en is verre van makkelijk. Het is menselijk om elkaar zaken te verwijten en defensief hier op te reageren. De prijs die je daar voor betaald is dat het steeds moeilijker wordt om überhaupt nog een constructief gesprek te voeren. Samengevat ga met je partner een eerlijk en open gesprek aan over de situatie en laat je niet verleiden tot vechten…
vriendelijke groet,
Job Boersma