De vraag
Volgens mij laat ik over me lopen
Beste Jolet,
Ik heb een conflict met een andere moeder op school. Bij een speelafspraak was ik te laat met ophalen. Ze belde me op en werd heel boos en onbeschoft. Ik schrok daar zó van dat ik in de verdediging schoot, in plaats van te zeggen dat we naar mijn idee een andere afspraak hadden gemaakt. Nu mag mijn dochter niet meer daar spelen. Ik vind het een buitenproportionele reactie en ben heel boos. Maar ik ben ook van streek, en ik heb het gevoel dat ik over me laat lopen. Zal ik die moeder opbellen en alsnog zeggen wat ik ervan vind? Of escaleert de ruzie dan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Het tragische is: u bent bang dat u over u laat lopen, maar ik vermoed dat uw defensieve reactie het vuur juist heeft aangewakkerd. Als u het echt wilt goedmaken, dan lukt dat het beste als u begint met een excuus voor uw reactie op haar telefoontje. Een telefoontje in de avond lijkt me hiervoor geschikt; dan zijn er geen kinderen in de buurt.
Leg uit dat u schrok toen bleek dat u te laat was. Vraag vervolgens of uw dochter weer mag komen spelen. Pas als de sfeer beter is, zal de ander kunnen luisteren naar de reden van dit misverstand. Neem wel eerst even de tijd om ‘af te koelen’, want u heeft het zich nogal aangetrokken. Hoeveel moeite wilt u eigenlijk doen voor deze vrouw? Wilt u niet liever uw schouders ophalen? De meisjes kunnen toch ook bij u thuis spelen? Trek het u niet aan – we kunnen nu eenmaal niet met iedereen even makkelijk omgaan.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp