De vraag
Door hem raken we onze vrienden kwijt
Mijn man praat altijd over zichzelf. Thuis, maar ook als we met vrienden of familie zijn, gaat het de hele avond over hem. Hij stelt weinig vragen en toont nauwelijks interesse in anderen.
Ik heb al meerdere keren gemerkt dat mensen daardoor het contact met ons op een laag pitje zetten. Mijn adviezen (‘stel ook eens een vraag’, ‘dat verhaal kennen we al’) slaat hij in de wind. Hoe voorkom ik dat we straks geïsoleerd samen eindigen?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Het lukt je niet om bij je man iets belangrijks over het voetlicht te krijgen. Dat ligt niet aan hem. Hij praat misschien veel over zichzelf en dat is een probleem op zich, maar dat is iets anders dan jouw ineffectieve communicatie met hem.
Je geeft hem adviezen. Adviezen zijn meestal niet effectief als je iets wilt bereiken bij een ander. Je man kan je adviezen in de wind slaan. Adviezen worden bovendien vaak opgevat als kritiek. De meeste mensen strubbelen tegen als je hen bekritiseert.
Je communicatie zal effectiever worden als je iets zegt over jezelf. Iets echts en iets persoonlijks. Iets zoals ‘ik voel plaatsvervangende schaamte’ of ‘het doet me pijn als je alleen over jezelf spreekt’. Vertel hem dat je lijdt. Vraag hem om je te helpen.
Grote kans dat hij dat zal doen – en grote kans dat hij daar weer een mooi verhaal aan overhoudt om aan iedereen te vertellen. Maar wellicht is hij bereid om jou in dat volgende verhaal te sparen.