De vraag
Hoe komen we uit dit aanval-terugtrekpatroon?
Beste Karin Wagenaar,
Mijn man en ik wonen vijftien jaar samen en zijn hiervan negen jaar getrouwd. We hebben drie kinderen onder de tien jaar. Al die jaren verlopen onze conflicten volgens hetzelfde patroon. Ik zeg iets wat hij niet leuk vindt, of ik bekritiseer hem.
Bij kritiek gebruik ik altijd een ‘ik-boodschap’. Het kan gaan om kleinigheden die niet kwaad bedoeld zijn, of zelfs als grapje opgevat kunnen worden. Hij reageert echter overgevoelig: ‘Dan doe ik dit wel nooit meer’ of; ‘Jij doet alles zo geweldig en ik doe niks goed’ of: ‘Dan ga jij toch naar die collega’s waar je zo geweldig mee kan praten’.
Deze reacties doen mij met de jaren steeds meer pijn. Enerzijds omdat ik me hierdoor steeds dader voel, ik vraag me altijd af of ik het verkeerd heb gedaan. Anderzijds omdat ik de hoop heb opgegeven dat we dit patroon samen kunnen doorbreken. Hij weet dit, maakt vaak zijn excuses en geeft aan dat hij zal proberen anders te reageren.
Ik ben naar een psycholoog gegaan met dit verhaal en zij gaf na twee sessies aan dat ze met mij alleen niet veel kan. Ze wil ons graag samen zien. Mijn man wil niet omdat hij dit te veel vindt naast zijn problemen op het werk (sluiten van een vestiging en zoeken naar andere baan). Wat kunnen wij doen aan dit probleem?
vriendelijke groet, I.B.

Het advies
Beste I.B.,
Ik begrijp dat jullie al vijftien jaar samen zijn waarvan negen getrouwd, en drie kinderen onder de tien hebben. Dat klinkt als een druk leven waarin blijkbaar ook op het gebied van werk voor je man veel extra stress is. Op zo’n moment is het belangrijk voor jou en je partner dat er naast de – gewone – ruzies en conflicten ook voldoende verbindende momenten zijn.
De manier waarop jullie conflicten verlopen is een aanval-terugtrekpatroon: De aanvaller tracht contact te maken door iets aan te kaarten. Dat wordt vaak verkeerd begrepen door de terugtrekker, omdat die zich aangevallen voelt en zich tracht te beschermen tegen kwetsuren.
Mijn vraag is of jij voor jezelf kunt beschrijven wat jouw eigen hechtingsbehoeften zijn als je hem zegt wat je niet leuk vind. Ben je eigenlijk op zoek naar meer verbinding? Voel je je er soms alleen voor staan? Op welke manier zou je aan hem duidelijk kunnen maken waarin je hem nodig hebt en waarin je meer samen met hem zou willen zijn?
Het boek van Sue Johnson – Houd me vast – is een mooie opstap om met hechtingsbehoeften en hechtingsangsten bezig te zijn. Ik raad jullie aan om het boek samen te lezen en de vragen aan het eind van ieder hoofdstuk te lezen en samen te beantwoorden. Misschien dat je man daar wel tijd voor wil vrij maken? Ook al wil hij dat niet, dan blijft het voor jezelf ook waardevol om dat te doen.
Jij hebt vast ook de nodige behoeften die vervuld willen worden. Ga niet bij de pakken neerzitten, dit boek helpt je om een ander zicht te krijgen op jullie patroon! Het is zeker niet onoplosbaar, maar ik denk dat je man veel angst heeft om het niet goed genoeg te doen.
Sterkte met het ontwarren van jullie patroon!
Karin
• Karin Wagenaar is relatietherapeut. Voor meer informatie over haar methode Emotionally focused therapy en artikelen, neem een kijkje op haar website: wagenaar-psychotherapie.nl.