De vraag
Mijn collega speelt de baas
Beste Jolet,
Ik heb een collega die de baas over me probeert te spelen, hoewel ze veel minder diploma’s heeft en heel veel jaren minder ervaring. Zo heeft ze me opgedragen dat ik altijd op woensdagmiddag naar een vergadering moest, terwijl ik dan per se thuis wil zijn voor mijn jongste. Ze probeerde me te dwingen door te klagen bij de baas dat ik tóch naar de vergaderingen moet komen.
Ik gaf niet toe, maar sindsdien heb ik een hekel aan haar. Ze mocht altijd met me meerijden naar vergaderingen, maar nu ‘mag’ ze van mij alleen rijden. Ik probeer normaal te reageren, maar ontwijk haar zoveel ik kan. Hoe kan ik het beste met zo’n situatie omgaan, zonder te buigen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Het lijkt me veel spanning geven om zo vijandig tegenover elkaar te staan. Ik weet drie verschillende manieren om dit op te lossen. De eerste is: praat het uit, desgewenst met uw leidinggevende erbij. Als u dat niet wilt, kan het helpen om naar uw eigen opstelling te kijken. Deze collega is niet de baas over u; waarom trekt u het zich zo aan dat ze probeert u te sturen? Is het haar brutaliteit? Bent u iemand die boven alles de harmonie wil handhaven?
Bij deze collega is het vermoedelijk goed om af en toe even te ‘grommen’, om flink van u af te bijten om de verhoudingen duidelijk te maken. De derde aanpak is: accepteer dat ze nu eenmaal zo is, negeer het als ze bazig doet en let meer op haar aardige eigenschappen. Makkelijk zal dat niet zijn, maar het is wel de oplossing als iets niet te veranderen is.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp