De vraag
Hoe blijf ik prettig werken tot mijn pensioen?
Ik ben een vrouw van 55 en werk sinds twee jaar in een snelgroeiend bedrijf met veel jonge mensen. De sfeer van vernieuwing spreekt me aan. Wel heb ik last van de denigrerende houding van sommige collega’s. Bovendien halen ze me links en rechts in. Natuurlijk heb ik niet meer de drive van een 30-jarige, maar ik ben zeker niet uitgedoofd. Hoe kan ik mijn collega’s met meer zelfvertrouwen tegemoet treden, zodat ik prettig kan blijven werken tot mijn pensioen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Als collega’s zich denigrerend over u uitlaten, dienen ze daarop aangesproken te worden. Om te beginnen door uzelf, maar ook door uw baas. Laat u niet verleiden om denigrerend terug te doen; een goede werksfeer is voor iedereen beter.
Het zou ideaal zijn als het bedrijf de taken zodanig verdeelde dat iedereen met plezier werkte en dat ieders kwaliteiten optimaal werden ingezet. Dat is niet makkelijk als de doelen en taken steeds veranderen, zoals in een snelgroeiend bedrijf. Het helpt als u ook zelf op zoek gaat naar de specifieke vaardigheid die u te bieden heeft, in vergelijking met anderen, en dan met uw baas bespreekt hoe uw taakomschrijving daarop aangepast kan worden. Een voorbeeld: mensen die razend druk zijn met innovatie hebben vaak weinig oog voor de noodzaak de veranderingen goed te documenteren; misschien is dat iets waar u juist heel goed in bent.
Zelf zult u aan de slag moeten met het accepteren van de veranderingen die bij uw leeftijd horen, uiterlijk en innerlijk. Doe dat met uw vriendinnen. Daarbij kunnen ook praktische dingen helpen, zoals een nieuwe outfit of extra sporten, waardoor u zich comfortabel en fit voelt. //