De vraag
Mijn collega wil altijd het laatste woord hebben
Beste mevrouw Spijkerman,
Binnen het team waar ik werk wordt er tijdens werkoverleggen altijd heftig gediscussieerd. Dit gaat er best fel aan toe. Ik krijg daarbij het gevoel dat sommigen soms graag hun eigen mening door willen drukken en niet geneigd zijn te luisteren naar anderen. Of zelfs die mening van anderen voortdurend onderuit halen.
Er is een collega bij die over alles graag controle wil uitoefenen. Overal het laatste woord in wil hebben en altijd zijn mening kenbaar wil maken. Ik krijg hierdoor het gevoel dat ik niet meer aan bod kom en dat mijn mening er niet meer toe doet – en dat ik een sta-in-de-weg-ben voor deze collega om zijn drijfveren uit te kunnen voeren.
Deze collega komt over bij mij als iemand met een enorme geldingsdrang. Ik ga soms mee in de discussie omdat ik me niet onder wil laten sneeuwen. Maar het verzand vaak in een negatieve sfeer en eindeloze discussies waar ik heel ongelukkig van wordt. Om die reden ga ik deze persoon ook uit de weg. Met als gevolg dat deze collega mij verwijt dat ik hem nergens over informeer. Maar als ik deze persoon wel informeer of betrek bij beslissingen ontstaat er weer een eindeloze discussie over hoe ik iets moet doen of over hoe ik iets (fout) heb gedaan.
Om ook mijn eigen inbreng te kunnen hebben, heb ik afgedwongen dat we een taakverdeling hebben, op deze manier kan ik zelf ook zonder eindeloos overleg en discussie gestalte geven aan taken die uitgevoerd moeten worden. Wat kan ik doen om eindeloze discussie te voorkomen, en mijn eigen wensen vorm te kunnen blijven geven (ik wil ook graag inbreng hebben in de wijze waarom we dingen doen)?
Vriendelijke groet,
Julia

Het advies
Beste Julia,
Dank je voor je vraag! Lastig zo’n verschil in persoonlijkheden. Je collega heeft kennelijk moeite met het communiceren met andere teamleden en het accepteren van iemands inbreng. Daar kan veel aan ten grondslag liggen. Toch zeggen we niet voor niets: tegenstellingen in een team zijn heel erg productief voor het teamresultaat, maar daar komt ie: mits je uit elkaars valkuil blijft! En dit laatste blijkt in jullie geval tegen je te werken.
Het is een bekend euvel dat de een heel erg snel zijn mening uit en de ander -die misschien wat voorzichtiger is- het gras onder zijn/haar voeten laat wegmaaien. Heb je hier al wel eens met hem over gepraat? Mijn advies luidt om (eventueel opnieuw) het gesprek aan te gaan met deze collega. Vertel hem dat je het enorm waardeert dat hij zo zijn best doet voor het team. Alleen dat je er moeilijk tussen komt. Wat zou helpen is om spreektijd af te spreken, of te werken met een neutrale persoon die de rol van voorzitter inneemt en spreektijd regelt.
Uiteindelijk is iedereen er het meest bij gebaat als goede ideeën zorgvuldig worden afgewogen, dit betekent dat jouw stem net zo belangrijk is, juist omdat je een ander geluid laat horen. Mocht je een steun in de rug nodig hebben, dan kan het wenselijk zijn om eerst het groepsgesprek aan te gaan, dit kun je doen bijv. door onze teamtest (gratis te downloaden) te introduceren. Reken maar dat jullie conflict bij de bespreking direct naar voren komt, in ieder geval met de bespreking van jouw ingevulde test.
Vriendelijke groet,
Bregje Spijkerman