Wat heeft sociale vergelijking te maken met burn-out?

‘Het gevaar schuilt vooral in hoe mensen met negatieve vergelijkingen omgaan. Wat doet iemand nadat hij tot de conclusie is gekomen dat zijn collega veel beter presteert? We hebben dit onderzocht bij 558 leraren. Degenen die op een negatieve vergelijking reageren door afleiding te zoeken – sporten of uithuilen bij vrienden – hadden na een jaar vaker burn-outverschijnselen dan de leraren die actief probeerden zichzelf te verbeteren.’

Maar ontspanning is toch juist goed om een burn-out te voorkomen?

‘In principe wel. Maar in dit geval fungeert deze reactie als een soort buffer: ze vermijden zo het probleem.’

Wat moet je dan wel doen?

‘Bedenk wat je kunt doen om je prestaties te verbeteren en onderneem actie, bijvoorbeeld door een extra cursus te volgen. De leraren die dit deden, hadden minder vaak last van burn-outverschijnselen. Probeer je niet te veel te focussen op prestaties van anderen, maar op dat wat jij kunt.’

Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen, september 2006