De vraag
Ik houd te veel afstand van mijn collega’s
Beste Jolet,
Ik merk dat ik de contacten met mijn collega’s zo oppervlakkig mogelijk houd. Eigenlijk vind ik dat niet bevredigend. Het lijkt alsof ik een gedeelte van mezelf achterlaat als ik ’s ochtends de deur uit stap. Hebt u tips voor hoe ik meer mezelf kan zijn op het werk?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het is handig als u begrijpt waarom u het moeilijk vindt om uzelf te zijn op het werk. Bent u misschien ergens bang voor, bijvoorbeeld dat ze u niet aardig vinden? Probeer die angst onder ogen te zien (wegduwen helpt niet) en laat hem u niet tegenhouden. Verder is het een kwestie van nieuw gedrag uitproberen. Doe dat stapje voor stapje, en kijk hoe uw collega’s reageren. Geven zij ook iets van zichzelf prijs?
Als eerste stap zou ik beginnen om iets over uw privé-leven te vertellen – kinderen, hobby’s, woonplaats, dat soort onderwerpen. Krijgt u hier goede respons op, stel dan eens een persoonlijke vraag aan een collega. Als mensen op uw toenadering niet enthousiast reageren, dan kunt u natuurlijk ook met ze praten over televisieprogramma’s en mode (wat onpersoonlijker onderwerpen). Een heel directe manier om uzelf ’te laten kennen’ is hulp vragen bij werkzaamheden die u zenuwachtig maken. Wie zich kwetsbaar toont, maakt makkelijker vrienden dan wie de indruk wekt alles aan te kunnen.