De vraag
Waarom kan ik geen liefde toelaten?
Ik zit met het volgende: als ik niet lekker in mijn vel zit, trek ik me helemaal terug. Bijvoorbeeld door zo ver mogelijk van mijn partner te gaan liggen in bed. Ik sluit me dus helemaal af, terwijl het dan niet beter met me gaat. Vaak gaat dit gepaard met een gevoel van eenzaamheid.
Mijn vriend zegt dan vaak dat hij het moeilijk vindt me te steunen/troosten omdat ik hem niet toelaat. Ik kán die liefde en verliefdheid dan niet toelaten. Ik kán geen steun ontvangen. Hoe zou dit komen? En wat kan ik daaraan doen?

Het advies
Je beschrijft een manier om met je eigen pijn om te gaan. Die manier is voor jou blijkbaar het meest veilig. Je kunt – door je zo alleen te maken – in ieder geval niet nog extra gekwetst worden!
Als je je verliefdheid niet kan toelaten wanneer het slecht gaat
Ik weet niet wat er in jouw leven gebeurd is waardoor dit zich zo heeft ontwikkeld. Uit mijn eigen klinische praktijk weet ik dat dit vaak voorkomt bij mensen die zich niet voldoende gesteund en gezien gevoeld hebben op cruciale momenten in hun leven.
Het vertrouwen dat anderen je kunnen steunen is dan ondermijnd geraakt, en je lost het dan maar liever alleen op. Het mooie in jouw geval is, dat je blijkbaar een partner hebt die er wèl voor je wil zijn. En je voelt al wel dat de huidige oplossing niet meer voldoet (want je voelt je toch eenzaam).
Leg je gevoel uit aan je partner
Ik zou in de toekomst proberen uit te leggen aan je partner dat je hem niet per se wilt buitensluiten. Maar dat jij je zo veiliger voelt. Als je meer met elkaar kunt delen hoe moeilijk het voor je is om hem werkelijk toe te laten, ben je al een stapje naar elkaar toe aan het zetten! Wellicht durf je er stap voor stap op te vertrouwen dat hij iets voor je kan betekenen?
Als praktische tip: Lees het boek van Sue Johnson, ‘Houd me vast’. Daarin legt ze veel uit over hoe hechtingsprocessen werken! Ik denk dat dit je ook kan helpen om jezelf milder te zien: je doet wat het meest veilig is, zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar! En als je het gevoel hebt dat je hierin vast blijft zitten, kun je wellicht individuele therapie overwegen.
Lees meer over hoe je vroege jeugd je relaties beïnvloedt in Lessen in de liefde