De vraag
Mijn motivatie zakt door gedemotiveerde collega’s
Beste Gerdy,
Ik word erg gemotiveerd door mensen om me heen en hun toewijding, team spirit, samen iets bereiken, het goed willen doen, ergens voor gaan.
Soms kan ik heel weinig energie hebben als de mensen om me heen vroeg naar huis gaan, nonchalante of negatieve opmerkingen over hun werkzaamheden maken en alleen maar hard werken als de baas het ziet. Vroeger dacht ik over deze mensen ‘Wat doe je hier dan?’
Ik weet niet of ik er nu gevoeliger voor ben of meer van dit soort mensen om me heen heb, maar momenteel geniet ik daardoor minder van het werk/leven. Een oudere collega heeft wel eens gezegd dat ik mijn motivatie niet uit anderen moet halen, maar uit mezelf.
Zit ik op de verkeerde plek? Ken ik mijn ‘echte’ drijfveren niet? Hoe kan ik hiermee omgaan? Ik werk in een veeleisende omgeving waar veel uren worden gemaakt en een hoge kwaliteit verwacht wordt.
Ook privé herken ik deze situatie, als de mensen allemaal geen zin (lijken te) hebben heeft dat op mij z’n weerslag.
Vriendelijke groet,
Anoniem

Het advies
Expert
Gerdy Geersing
Organisatiepsycholoog
Dag Anoniem,
Het lijkt me heel fijn als je zoveel voldoening kunt halen uit samenwerking met anderen en samen ergens voor gaan. Tegelijkertijd is het vervelend dat je ook zo gedemotiveerd kan worden door je omgeving als ze niet dezelfde werkhouding en drive hebben als jij. Je kunt je inderdaad afvragen of je dan wel in de juiste werkomgeving zit. Past de cultuur wel genoeg bij jouw belangrijkste waarden en drijfveren?
Het is jouw talent om met veel gedrevenheid en discipline te werken en aan hoge (kwaliteit)standaarden te voldoen. Ik zou je dus ook zeker adviseren om te (blijven) werken in een omgeving waarin dit belangrijk is en wordt gewaardeerd. Dan kom jij het beste uit de verf.
Aan de andere kant kun je ook ‘doorslaan’ in een kwaliteit. Dat is het geval als jijzelf of anderen last krijgen van je drive. Ik kan niet inschatten in hoeverre anderen last hebben van jouw gedrevenheid, maar je lijkt er zelf wel last van te hebben: je omschrijft dat je last hebt van de nonchalante houding van anderen, maar eigenlijk heb je vooral last van de eisen die je anderen oplegt en de drive die je ook van hen verwacht.
Het lijkt er dan ook op alsof je jezelf in de weg zit door de eisen en normen die je aan anderen stelt. Als zij daar niet aan kunnen (of willen) voldoen, heb jij daar last van. Probeer je eigen normen, waarden en eisen wat meer bij jezelf te houden en anderen wat meer te laten! Een methode die je hierbij misschien kan helpen is de RET (rationeel emotieve theorie). Bij uitgeverij Thema vind je allerlei zelfhulpboeken die gebaseerd zijn op deze methode.
Tegelijkertijd kun je uitzoeken wat voor jou belangrijke waarden en drijfveren zijn in je werk zodat je kunt checken of je huidige werkomgeving wel goed genoeg bij je past. Op deze site vind je ook een drijfverentest die je kunt doen, maar je kunt ook Het Grote Inspiratiedoeboek (of de online-training ‘Wat wil ik echt?’) hierbij gebruiken.
Veel succes hierbij en ik hoop dat je vooral weer plezier gaat halen uit je drive!
Vriendelijke groet,
Gerdy Geersing