De vraag
‘Hoe krijg ik mijn collega mee?’
Ik (30) ben aangenomen bij een bedrijf om de organisatie efficiënter te maken. Ik heb een plan op papier gezet en stappen gemaakt. Mijn oudere collega heeft hier kritiek op en komt niet in beweging. Zij is 55 en werkt hier al 20 jaar, ik vermoed dat haar houding hieruit voortkomt. Hoe pak ik dit aan zonder de samenwerking te schaden?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Mensen hebben verschillende drijfveren in hun werk, en die veranderen ook nog eens al naar gelang hun levensfase. Het behoudende gedrag van je collega kan voortkomen uit verschillende drijfveren, zoals hang naar stabiliteit, angst voor het onbekende of behoefte aan rust. Haar gedrag veranderen zal alleen lukken als je haar drijfveren kent en haar een positieve motivator kunt bieden die binnen deze drijfveren past, zoals: efficiënter werken levert meer tijd en daardoor meer rust op. Om te achterhalen wat je collega drijft in haar werk kun je het beste een open gesprek met haar aangaan, waarbij een positieve benadering en oprechte interesse essentieel zijn. Wanneer je achter haar motivatie bent, kun je, in gesprek met haar, bedenken welke aspecten van jouw plan goed passen bij haar drijfveren en hoe een gedragsverandering haar meer werkplezier, rust, inkomen, stabiliteit of wat dan ook, zal bieden. Het kan zijn dat er in de ogen van je collega geen voordeel valt te behalen aan ‘veranderen’. In dat geval is het belangrijk dat je dit op een positieve manier bespreekt met je leidinggevende, waarbij je je collega niet afvalt. Samen kun je vaststellen welke doelen haalbaar zijn wanneer het gedrag van je collega onveranderd blijft. //