De vraag
Mijn collega’s hebben er moeite mee dat mijn man de baas is
Beste Jolet,
Ik werk bij mijn man in de zaak. Mijn collega’s hebben moeite met mij omdat ik de vrouw van de baas ben. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Vriendelijke groet,
Vivian

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Beste Vivian,
Dit is lastig voor uw collega’s, maar voor uzelf lijkt het me ook niet makkelijk. U zult in deze baan veel minder kunnen genieten van vertrouwelijk contact met collega’s dan in vorige banen. U kunt niet meer samen mopperen op de baas, Collega’s zullen u niets willen vertellen wat de baas niet mag weten, noch over het werk noch over hun privéleven. Zelf kunt u ook niet vrijuit over uw privéleven praten, want u zult geen vertrouwelijke informatie over uw man aan collega’s willen vertellen. Er zit niks anders op dan dit als een gegeven te accepteren.
Eigenlijk is het wel jammer dat u niet vertrouwelijk kunt praten met collega’s, want u hebt net als zij de ‘gebruiksaanwijzing’ van uw man ongetwijfeld heel goed leren kennen – zijn stemmingen, zijn gevoeligheden en welke dingen hem trots of blij maken.
U maakt het makkelijker voor uw collega’s door te laten weten dat u ziet dat het lastig voor ze is dat u de vrouw van de baas bent. Dat kan door dingen te zeggen als ‘Daarvoor moet je bij hem zijn’, of ‘Ik snap best dat je met mij niet alles wilt bespreken’. Breng ze niet in verwarring door te vragen naar persoonlijke zaken, laat ze zelf kiezen wat ze met u willen delen en wat niet.
Sommige dingen wil men misschien juist wel tegen u zeggen, in de hoop dat de baas het zal horen. Dat kan bijvoorbeeld gaan om een idee om de organisatie van het werk te verbeteren, of er blijkt onder de collega’s ergens onzekerheid over te bestaan. Vraag in zo’n geval ‘Mag ik dit met X bespreken?’
Er is een valkuil: spreek nooit namens uw man. Als het nodig blijkt dat hij zich ergens over uitspreekt, laat hem dit dan zelf doen. Anders komt u klem te zitten tussen hem en de collega’s.
Hoewel het niet makkelijk is, hoop ik dat u wel extra werkplezier beleeft in het samenwerken met uw man. U mist vertrouwelijkheid bij collega’s, maar daar staat tegenover dat u wel heel vertrouwelijk met de baas bent!
Met vriendelijke groet,
Jolet Plomp