De vraag
Mijn collega stoort me te veel
Beste Jolet,
Sinds een tijd heb ik (28) een leuke bijbaan naast mijn studie. Ik zit samen met mijn collega (58) in een ruimte. Zij is iemand die veel energie van mij vraagt. Al haar problemen en belevenissen vertelt ze mij heel uitgebreid. Ik ben niet dapper genoeg om haar duidelijk te zeggen dat het me stoort en dat ik niet aan mijn werk toekom, want ik wil haar niet kwetsen. Zij is tegenover anderen heel moeilijk in de omgang, maar mij mag ze graag. Hoe kan ik beter tegengas geven?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U bent de nieuwkomer, uw collega is veel ouder en lastig in de omgang. Poeh, u boft niet! Als u niet wilt weggaan of in een andere ruimte kunt zitten, dan zult u stevig grenzen moeten stellen. Vraag eerst haar aandacht en vertel dan dat u uw hoofd niet bij het werk kunt houden als er steeds wordt gepraat. Vraag om haar medewerking.
Helpt dat niet, geef haar dan maximaal driemaal per dag een kwartier de volle aandacht (tijdens de koffie/thee en lunch). Draai daarna demonstratief uw stoel van haar weg en reageer niet meer (of heel kortaf, zonder haar aan te kijken) op wat ze zegt. Alleen uw grens benóémen is niet genoeg, u moet u ook consequent zo gedrágen, wil het lukken. Succes!