Weersta je relax-instinct

De eerste stap is gezet: je bent lid geworden van de sportschool. Nu nog ernaartoe.

Veel mensen hebben wel de intentie om te gaan sporten, maar komen niet in actie. Hoe komt dat toch? Een groep onderzoekers uit België, Zwitserland en Canada ontdekte dat het voor onze hersenen simpelweg zwaar is om niet toe te geven aan bankhangen. Het team onderzocht de hersenactiviteit van mensen die op zich graag actief zijn en moesten kiezen tussen actief worden en stilzitten. In actie komen blijkt ons brein meer energie te kosten, ongeacht of je een sportieveling bent of niet. Als we onze bankhang-neiging willen onderdrukken, leidt dat tot een innerlijk conflict tussen ons gevoel (het verlangen lui te zijn) en ons verstand (gaan sporten). Dat lazen de onderzoekers af aan de hoeveelheid hersenactiviteit in verschillende hersengebieden. Daaruit maakten ze ook op dat in actie komen meer zelfcontrole vereist. Neerploffen – en blijven zitten – is dus gewoon het makkelijkst.

Online training

Denk je slank

  • Ontwikkel een sterke wilskracht
  • Ontdek eetgewoontes die bij je passen
  • Afvallen met blijvend resultaat

bekijk de training
Nu maar
€ 67,50

Ons brein neigt waarschijnlijk van nature naar bankhangen omdat onze vroege voorouders elke onnodige inspanning vermeden. Oermensen gingen echt niet voor hun lol een stukje joggen. Ze konden hun energie beter besteden aan noodzakelijke activiteiten zoals jagen. Dat instinct om te relaxen zodra het even kan, zit er nog steeds in. Alleen zou het met alle overvloed van tegenwoordig gezonder voor ons zijn om wél ‘zomaar’ te gaan bewegen. Ons relax-instinct zit ons nu dus in de weg. We kunnen onze natuurlijke voorkeur voor de bank heus aan de kant schuiven, dat bewijzen miljoenen sporters elke dag. Maar het vergt wel flink wat cognitieve controle.

Hoe kun je jezelf toch motiveren om van die bank af te komen? Neuropsycholoog André Aleman van de Rijksuniversiteit Groningen, auteur van het boek Je brein de baas, heeft een aantal tips:

  • Thuiskomen en op de bank ploffen is gewoontegedrag. Verander je routine. Zet je sportschoenen bij de deur. Als je ze ziet liggen bij thuiskomst kun je een bewuste beslissing nemen: geen bank.
  • ‘Meer sporten’ is een te vaag doel. Maak het concreet en bedenk een plan: welke sport ga je doen en wanneer? Bijvoorbeeld elke maandag- en donderdagavond na het werk hardlopen. Zet dit in je agenda.
  • Spreek af met een vriend(in) om samen te gaan sporten. Als je dan op de bank belandt, heb je een goede reden om er toch weer vanaf te komen. (MS)
Avoiding sedentary behaviors requires more cortical resources than avoiding physical activity; An EEG study, Neuropsychologia, 2018

auteur

Mariska van Sprundel

» profiel van Mariska van Sprundel

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Proeven doe je met je neus

Peren? Of toch eerder ziltig? Wijn proeven is al geen sinecure, maar al die smaken en aroma’s beno...

Lees verder
Test

Hoe sociaal intelligent ben je?

Wat is het geheim van lange vriendschappen, zijn vakanties goed of slecht voor de liefde en wat is c...

Lees verder
Artikel

Zo kom je mooier op de foto

Lees verder
Artikel

Weg jetlag!

Lees verder
Artikel

Swingende senior

Lees verder
Training

Omgaan met autisme

Lees verder
Test

Heb je een gezond stressniveau – of loopt je gezondheid gevaar?

Lees verder
Artikel

De focus van Mia Leijssen

Lees verder