De vraag
Ik voel me nog niet klaar voor de werkvloer
Ik ben 20 en hoop binnenkort af te studeren, maar voor mijn gevoel ben ik nog lang niet klaar om echt aan het werk te gaan. In bijbaantjes heb ik last gehad van perfectionisme. Ook ben ik nogal chaotisch. Dat is vervelend voor collega’s, bijvoorbeeld als ik iets vergeet. Tot slot vind ik het moeilijk om met ‘volwassen mensen’ te communiceren – ik kijk te veel tegen ze op.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Perfectionisme heeft ook goede kanten. Het is een goede stimulans om te blijven leren, maar dat werkt alleen als u niet schrikt van fouten. Accepteer dat die erbij horen. Dan kunt u ze soepel oplossen en er beter door worden. Niemand zal verwachten dat u direct alles kan; eis dat dus niet van uzelf. Vraag gerust collega’s om hulp. Naarmate de stress afneemt, zult u vermoedelijk vanzelf minder chaotisch opereren. Als u merkt dat ordelijk werken toch een zwak punt blijft, bekijk dan met uw leidinggevende wat u daaraan kunt doen.
U lijkt te denken dat volwassenen heel anders zijn dan uzelf – dat ‘volwassenen’ zich bijvoorbeeld nooit zorgen maken. Dat is een vergissing: er wordt op elke leeftijd gezwoegd en getwijfeld. Denk ook niet dat een ‘volwassene’ altijd serieus moet zijn – speelsheid en gezelligheid zijn belangrijk op elke werkplek. Geloof me: werken en volwassen zijn kan best leuk zijn.