De vraag
Mijn collega loopt de kantjes ervan af
Geachte heer Kaldenbach,
Op mijn werk is er een telefoniste die haar werk niet naar behoren doet; ze is dikwijls niet op het onthaal (ondertussen babbelt ze met collega’s) en neemt dan de inkomende telefoons niet op. In het verleden deed ik dat dan, maar dit beschouwde ze al snel als een verworven recht; op een bepaald moment besliste ik om geen telefoontjes meer in haar plaats op te nemen; als er dan telefoontjes binnenkwamen, dan schrok ik altijd; wat gaat ze nu doen?
Dit heeft zo maanden geduurd, ik schrok tientallen keren per dag. Ondertussen zijn er andere collega’s die de telefoontjes opnemen als zij dit niet doet; het probleem is dus opgelost, maar toch blijf ik schrikken als de telefoon overgaat. Hierdoor ben ik mentaal uitgeput.
Kunt u mij helpen?
Vriendelijke groeten,
Willem

Het advies
Geachte Willem,
Volgens mij ben je constant kwaad op de collega die haar werk niet goed doet. Zij loopt de kantjes ervan af en dat ergert jou al heel lang.
Dit is niet jouw probleem, jij kunt hier weinig aan doen. Is er geen leidinggevende? Die hoort haar aan te spreken. En als die het niet doet… zorg ervoor dat dit jouw leven niet stuk maakt. Als ik je verhaal lees begrijp ik niet goed waardoor jij je zo opstelt dat zij jouw leven kapot mag maken.
Hans Kaldenbach
• Hans Kaldenbach is psycholoog, trainer, adviseur en auteur van diverse boeken. Voor meer informatie over zijn methode, boeken en trainingen, neem een kijkje op zijn website: www.hanskaldenbach.nl