De vraag
Stress door klagende collega
Op kantoor zit ik naast een collega die vaak humeurig is. Hij klaagt dan over het werk, over de baas en over andere collega’s. Ik merk dat ik daar heel gespannen van word. Hoe kan ik zijn negativiteit makkelijker van me laten afglijden?

Het advies
Expert
Esther Bergsma
Hoogsensitiviteit
HSP’s hebben vaak feilloze antennes voor de behoeften en verwachtingen van anderen. Een gefrustreerde collega, een jaloerse blik, het verdriet van de receptioniste; constant de emoties van anderen waarnemen leidt af van je taken en vreet energie. Je doet er goed aan te beseffen dat je niet op elke onuitgesproken behoefte hoeft in te gaan. Merk je de gevoelens van een ander op, stel jezelf dan drie vragen: moet ik hier iets mee? Wil ik hier iets mee? Moet ik hier nú iets mee? Is het antwoord nee, dan lukt het wellicht makkelijker om de keus te maken er niet op in te gaan. Zo kun je bewust een buffer inbouwen. Om het onderscheid tussen eigen emoties en die van anderen helder te krijgen, helpt het bovendien om een paar keer per dag stil te staan bij hoe je je zelf voelt. Even de antenne naar binnen richten, dus. (eb)