De vraag
Moet een partner mogen klagen?
Beste Jolet
Hoe denkt u over klagen? Ik vond altijd dat mijn partner bij mij mocht klagen, omdat je dat toch bij iemand moet kunnen doen. Een goede vriend zegt echter: ‘Klagen mag een mens niet.’ Dat is voor mij zó’n eye-opener! Ik vind het eigenlijk wel een heerlijk idee.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Uw vraag heeft een psychologische en een morele kant. Als psycholoog wil ik wijzen op twee factoren voor huwelijksgeluk. De eerste noemt u zelf al: kleinzielig mogen zijn. Het geeft steun en rust om je niet groot te hoeven houden. Het is heerlijk als je partner weet hoe je bent en tóch van je houdt. Maar er is nog een factor voor huwelijksgeluk: respect. Dat houdt in dat je rekening houdt met elkaar.
Ik krijg het gevoel dat er tegen u te veel geklaagd is. Dan zal het helpen als u ook eens zegt: ‘Nu even niet’ of ‘dit heb ik al zo vaak gehoord’.
Of misschien vindt u te weinig gehoor voor uw eigen klachten? Vraag dan zelf meer aandacht.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.