De vraag
Blijf ik bij hem? Ik twijfel al twee jaar
Dag Ursela,
Ik ben erg gelukkig met mijn werk, vrienden, sporten etc. Alleen twijfel ik enorm over mijn relatie, al zo’n twee jaar. Rationeel/hoofd zegt: stoppen jullie passen niet bij elkaar. Emotioneel/hart zegt: doorgaan, je houdt van hem. Hoe los ik dit op?
Vriendelijke groet,
Ilse

Het advies
Beste Ilse,
Veel vragen in het leven hebben zowel een rationele als een emotionele kant. Zelfs kun je mensen indelen in drie groepen. Dit omdat ze ofwel een uitgesproken denktype, gevoelstype of buiktype zijn. Mensen die sterk op de ratio zijn gericht, eerder hun hart laten spreken of juist meer intuïtief zijn ingesteld.
Hoe zou jij jezelf omschrijven? In welk type/typen herken je je meer? Een vraag die je onder andere kunt beantwoorden door de negen enneagramtypen te bestuderen. Persoonlijkheids-typen die je inzicht bieden in de wijze waarop jij in het leven staat, die je een verhelderend beeld kunnen schetsen van bijvoorbeeld je relationele instinct, je mentale focus, je afweermechanisme. En waarmee je meerdere kanten van jezelf kunt leren ontdekken: je voorzichtige kant (ik wil hem niet kwijt/verliezen), je opstandige kant (ik mis iets), je verstandige kant (ik heb het toch goed bij hem) en je creatieve kant (ik wil iets anders).
Neem de tijd en de rust voor reflectie. Zoek afleiding, doe iets wat je leuk vindt en overweeg ook eens je in een andere setting/omgeving te begeven. In tijden van rust sta je namelijk dichter bij jezelf, krijg je meer gevoelsmatige ingevingen.
Tijdens deze reflectiemomenten kun je je onder andere het volgende afvragen.
• Waarover twijfel je concreet? Omschrijf die punten waar je over twijfelt tot in detail.
• Heb je in de loop van jullie relatie andere wensen gekregen?
• Wat zijn deze wensen dan?
• Heb je ze met je vriend besproken?
• Heb je überhaupt al met je vriend gesproken?
• Indien ja, hoe kijkt hij tegen je twijfels aan.
• Kan en wil hij daaraan tegemoet komen?
• In hoeverre speelt de buitenwereld een rol?
• Hebben jouw twijfels wel met je vriend te maken of schuilt er op een ander vlak een
zekere innerlijke onvrede die jou parten speelt?
• Hebben jullie nog wel voldoende ‘quality time’ samen?
• Ben je misschien wel perfectionistisch (je streeft naar het volmaakte geluk), dromerig
(je bent op zoek naar het onbereikbare geluk) of bourgondisch (je bent allergisch voor de
schaduwzijde van het leven, het leven moet immers één groot feest zijn) ingesteld?
• Wil je de minder leuke kanten van jullie relatie vermijden?
• En hoe realistisch is dat?
Ilse, je kunt je antwoorden op deze vragen tezamen met alle plussen en minnen én alles wat dagelijks in je opkomt in een dagboek noteren. Om deze manier ontwikkel je eventueel een andere kijk op je relatie, kijk je binnen niet al te lange tijd wellicht met een ander oog naar je twijfels en ontdek je mogelijk het leidende motief daarin. Welke beslissing je daarna ook neemt, ik wens je alle geluk in je relationele leven toe!!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com