De vraag
Als we praten kijkt mijn man tv
Dag Jeannette,
Ik vind het uitermate vervelend dat mijn man zijn ogen richt op iets anders als ik aan het woord ben over wat mij bezighoudt. Of naar de tv staart terwijl ik iets probeer in te brengen. Ik dreig het op te gaan geven met de gedachte (het is nu eenmaal zo). Hij is de onbezorgde levensgenieter en ik ben dan een probleem.
Ik heb weliswaar een beladen verleden waar ikzelf hard aan gewerkt heb omdat ik bewust wil leven en door mijn eigen verantwoordelijkheid te nemen wil ik groeien. Mijn man neemt het leven zoals het komt en verschuilt zich vaak achter mij, tenminste zo lijkt het voor mij te zijn. Hoe kan ik hier beter mee om gaan?
Lieve groet, Maria

Het advies
Beste Maria,
Je beschrijft dat je voelt dat je man niet echt lijkt te luisteren als je hem dingen vertelt die belangrijk voor je zijn. Vervolgens hoor ik dat je het gevoel hebt dat je door je verleden het gevoel hebt dat je een probleemfunctie hebt in jullie relatie, hetgeen versterkt wordt door zijn losse houding.
Er zijn een aantal dingen die ik me afvraag na het lezen van je verhaal.
Ten eerste: Wat gebeurt er vanbinnen bij je man als hij ogenschijnlijk geen interesse heeft in jouw verhaal?
Vervolgens: Is hij wel zo onbezorgd en ben jij wel echt zo’n probleem?
Ten slotte: Neem je ook de verantwoordelijkheid voor zijn leven op je?
Het kan nuttig zijn om bovenstaande vragen te gebruiken in het omgaan met je frustraties en verdriet. Je geeft jezelf een negatief stempel (een probleem) die getriggert wordt door zijn ontwijkende gedrag zodra je iets vertelt. Het kan zijn dat een andere setting of moment ervoor zorgt dat je meer zijn aandacht vangt. Er kan van alles in het (gevoels)leven van je man spelen waar jij (en hijzelf misschien ook) geen weet van hebt.
Wees trots op de manier zoals jij in het leven wilt staan en sta hier ook achter! Pas echter wel op dat je hem niet veroordeelt als hij dat niet ook zo kan of wil. Verschillen in persoonlijkheid of levensloop kunnen soms een enorme uitdaging opleveren in een relaties maar het kan je ook zeker veel geluk opleveren als je van elkaars verschillen wilt leren.
Ik wens je alle goeds toe en hoop dat je trots kunt blijven op alles wat je al hebt overwonnen in je verleden.
Vriendelijke groet,
Jeannette Bolck
• Psycholoog Jeannette Bolck startte in 2003 samen met kinderpsycholoog Sabijn Arts haar eigen praktijk. In haar praktijk ziet ze ook veel Engelstaligen en gemengde stellen. Inmiddels zie ik in mijn praktijk veel stellen en individuen en ook soms in groepen die kampen met allerlei issues die te maken hebben met de levensfase waar ze veelal inzitten (30-40 jaar), keuzes carrière en gezin, single of niet etc..
Neem een kijkje op haar site: www.therapeutenartsbolck.nl