De vraag
Ik heb nu al geen zin meer in mijn vriend
Ik heb pas een jaar een relatie en het gaat oké tussen ons. Maar ik heb nu al geen zin meer om mijn vriend te zien. Dit probleem heb ik al vaker gehad. Ik voel heel snel geen liefde meer en verzin smoesjes om afspraken af te zeggen. Heb ik bindingsangst of ben ik gewoon liefdeloos?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Bindingsangst heb je pas als je van iemand houdt en toch geen relatie durft aan te gaan. Dat is bij jou niet het geval, want je voelt geen liefde meer. Je hebt eerder last van bindingsdrang, omdat je serieus overweegt om door te gaan met een man waarvoor je geen liefde voelt.
Sommige mensen willen een relatie hebben omdat ze bang zijn om alleen te zijn. Anderen willen graag kinderen. En dan zijn er ook nog mensen die graag willen doen wat iedereen doet: 80 procent van de Nederlanders heeft een relatie en ze willen liever niet uit de toon vallen. Misschien herken je jezelf in een van deze redenen?
En dan nog iets: we hebben tegenwoordig nogal overspannen verwachtingen van de liefde. We denken dat een relatie ons alles zal geven wat we nodig hebben en dat is niet zo. De kans op afknappers is groter naarmate we meer laten afhangen van een vaste partner.
Mijn advies is dan ook: laat het idee van een relatie even los en zorg dat de rest van je leven op orde is. Zorg zelf voor stabiliteit en rust. Ga leuke dingen doen en ga uitdagingen aan. Een relatie is een kers op de taart, niet de taart zelf.