De vraag
Mijn dominantie helpt mijn relatie om zeep
Beste Irene,
Mijn vriendin en ik hebben een goede relatie maar regelmatig lopen we tegen het probleem aan dat ik in een discussie een te stellige houding aanneem.
Doordat ik erg goed mijn woorden weet te kiezen voelt mijn vriendin zich gekleineerd en komt bij haar ook een verleden naar boven. Ik zou graag willen weten of er cursussen zijn of coaching-trajecten om voor mij op een betere manier te communiceren. Het gebeurt met name als ik me aangevallen voel.
Met vriendelijke groet,
Marco

Het advies
Beste Marco,
Hartelijk dank voor je vraag.
Stelligheid of dominantie komt vaak voor uit onzekerheid: juist wanneer we ons aangevallen voelen, zetten we ons graag ‘erboven’, waardoor we ons zekerder voelen.
Eigenlijk is dat jammer, want je verliest daardoor de intimiteit met de ander. Dit terwijl je juist als je in contact blijft met je vriendin en aan kunt geven dat je je aangevallen voelt (je dus een niveau kunt zakken), je emotioneel dichtbij elkaar kunt blijven. Een relatie groeit dan van een ‘machtsverhouding’ (= aanval versus verdediging/wie ‘wint’ en heeft het voor het zeggen) naar een relatie waar je echt intiem kunt zijn, simpelweg omdat je in al je kwetsbaarheid samen bent.
Je kunt dit (spannende..!) stuk leren bij relatietherapeuten of coaches, maar wellicht dat het je ook lukt samen thuis op de bank met je vriendin. Ga het vooral aan zou ik willen zeggen!
Hartelijke groeten, Irene