De vraag
Ik verlang naar een liefkozing
Geachte mevrouw Visser,
In onze ongeveer 25-jarige relatie ervaar ik regelmatig stemmingswisselingen. Wij kunnen daar wel mee leven mede doordat de scherpste kantjes van verontwaardiging die hierdoor bij mij ontstonden er af zijn.
Ik denk dat mijn partner van mij houdt, omdat ze al zo lang bij me is en verder veel doet wat je van een partner kunt verwachten. Zij zal vrijwel nooit direct genegenheid tonen door het spontaan te zeggen of door dat op een andere manier met haar lichaam te vertellen. Als ik dit aan haar voorleg dan erkent ze dit en zegt dan dat ze nu eenmaal zo is. Ik verlang soms naar een liefkozing of een expliciet teken van genegenheid van haar.
Wat ik wil weten is of het mogelijk is dat iemand van een ander houdt zonder dat direct te kunnen tonen en hoe het komt dat ik me toch tot mijn partner aangetrokken voel. Wat zegt het over mij dat ik voor deze partner gekozen heb?
Groeten, Henk

Het advies
Beste Henk,
Je eerste vraag, of het mogelijk is dat je van iemand houdt zonder dat direct te tonen, kan ik helder beantwoorden: ja dat kan. Wat we laten zien van ons gevoel hangt af van karakter, opvoeding en omgeving. Dat laatste verwijst onder meer naar hoe jullie relatie de afgelopen 25 jaar is verlopen. Als zij heeft moeten leren om gaan met jouw stemmingswisselingen, heb je kans dat ze een soort “buffer” in haar gevoel heeft ingebouwd (om de negatieve stemmingen te kunnen verdragen). Natuurlijk heeft die buffer (helaas) ook effect op de positieve stemmingen.
Je andere vraag heb ik daarmee eigenlijk ook al beantwoord: het zou kunnen dat je je extra tot jouw partner aangetrokken voelt omdat ze in staat is van je te houden ondanks je stemmingswisselingen. Maar dat is natuurlijk maar een vermoeden, ik ken jullie niet persoonlijk en kan de vraag daarom alleen oppervlakkig beantwoorden. Wel wil ik je vragen, of je al eens naar je huisarts bent geweest met je stemmingswisselingen?
Soms is het redelijk makkelijk met medicijnen in te perken (soms zelfs met gewone omega 3 ofwel visolie!) en dan is het jammer om dat niet te doen. Als iemand suikerziekte heeft vinden we het heel gewoon om daar iets tegen te nemen. Maar als iemand stemmingswisselingen heeft is er soms weerstand tegen medicijnen. Volkomen ten onrechte!
Met vriendelijke groet,
Liselotte Visser
Liselotte Visser is relatietherapeut en psycholoog.
Neem een kijkje op haar sites: