De vraag
Mijn hooggevoelige man heeft woede-uitbarstingen
Mijn man en ik hebben acht jaar een relatie. Minimaal eens in de week is hij extreem moe en reageert hij alle frustraties op mij af met woede-uitbarstingen. Sinds een jaar is vastgesteld dat hij hooggevoelig is. Hij is in therapie geweest en heeft handvaten gekregen om prikkels te hanteren. Maar als hij zo moe is, verliest hij de controle en vergeet hij de handvaten.
Ik hou erg veel van hem, maar zijn woede-uitbarstingen en gekleineer doen erg veel pijn. Hoe moet ik hiermee omgaan? Ik heb al geprobeerd me terug te trekken als hij zo is, maar dan komt hij me al scheldend achterna. Het is eigenlijk heel erg, want normaal gesproken is het een erg lieve man.

Het advies
Expert
Marian van den Beuken
Expert hooggevoeligheid
Ik kan me voorstellen dat dit een probleem voor je is.
Acceptatie van het hier en nu
Je hebt nu acht jaar een relatie met je man, hij is van goede wil en is hiervoor in therapie geweest. Dat is het punt waarop jullie nu zijn. Kun je dat accepteren? Kun je accepteren dat hij op dit moment niet verder is dan hij is en dat jij niet verder bent dan jij bent? Kun je accepteren dat er momenten zijn waarop je het even helemaal niet meer met hem ziet zitten? Als je dit diep van binnen kunt accepteren, kun je er misschien vriendelijker en met mededogen naar kijken. Dat scheelt al een hoop.
Luister bij woede-uitbarstingen niet naar de boze woorden, maar achterhaal de behoeften eronder
Marshall Rosenberg wijdde zijn leven aan geweldloze communicatie. Hij zei er eens dit over: ‘Ik vind de mensen zoveel aardiger sinds ik niet meer naar ze luister’. Daarmee bedoelde hij dat hij, als mensen kwaad en emotioneel worden, niet meer luistert naar de inhoud van de woorden, maar zijn aandacht richt op de behoeften die daaronder liggen.
Als je je op de onderliggende behoeften ligt, dan zullen zijn woorden je niet meer kwetsen. Dan zie je alleen maar iemand voor je die de weg even helemaal kwijt is, en kun je vanuit innerlijke rust reageren. Je hoeft niet in te gaan op de woorden, want daar gaat het niet over. Je kunt ingaan op wat je ziet. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: “Ik heb het idee dat je helemaal overstuur bent. Klopt dat?”
Balansstrategieën bij woede-uitbarstingen
Realiseer je dat tien minuten echt naar hem luisteren en bij hem zijn heel wat minder energie vergt dan het proces dat je hierboven beschrijft. Je kunt dan vragen wat hij nodig heeft om weer in evenwicht te komen.
Misschien kun je dit op een rustig moment eens met hem bepraten. Vraag hem of hij weet wat hij écht nodig heeft in zo’n situatie. En kijk dan samen wat voor mogelijkheden er zijn om daar aan te voldoen. Misschien kun jij er iets aan bijdragen. Maar het kan ook zijn dat je hem er alleen maar aan hoeft te herinneren wat hij kan doen om weer bij zichzelf te komen. Zelf trek ik me in zo’n situatie bijvoorbeeld graag terug met troostrijke muziek. Of ik ga langs het water wandelen met de hond. Zo heeft iedereen zijn eigen strategieën om weer in balans te komen.
Ik wens je veel succes en creativiteit!
Lees ook deze zes tips om weer in de zen-stand te raken bij woede-uitbarstingen