De vraag
Ik heb het uitgemaakt, maar hij gaat niet weg!
Hallo Ursela,
Mijn vriend en ik zijn beiden ADHD-ers. We hebben elkaar ontmoet in een afkickcentrum vijf jaar geleden. Alleen heb ik het gevoel dat ik hem ontgroeid ben. Intellectueel ben ik veel sterker dan hem. Daarbij is hij erg kinderlijk in veel dingen. In een maand studeer ik af als activiteitenbegeleider en ik wil hem niet meer. Ik heb al zijn spullen buiten gezet. Hij heeft al twee maanden een eigen kamer, MAAR HIJ GAAT NIET! Wat moet ik doen?
Groeten van Dorothé

Het advies
Beste Dorothé,
Binnenkort ga je een ‘nieuw’ leven tegemoet. Een ‘nieuw’ leven na je afstuderen, waarschijnlijk bij voorkeur als activiteitenbegeleidster. Een ‘nieuw’ leven waar je vriend, zoals ik het interpreteer, niet meer in past. Onder andere omdat jullie uit elkaar zijn gegroeid.
Daar je zijn spullen al buiten hebt gezet, zou het hem duidelijk moeten zijn dat je niet met hem verder wilt. Maar begrijpt hij dat ook? Begrijpt hij ook waarom je er een punt achter hebt gezet? Heb je met hem gesproken? Of heb je hem voor een voldongen feit gesteld?
Als jouw praten en uitleggen niet helpt, kan mogelijk een mediator of een onpartijdige vertrouwenspersoon als conflictbemiddelaar tussen jullie fungeren. Ook valt te denken aan het inschakelen van hulp/bijstand van zijn ouders/broers/zussen/vrienden. Een andere minder vriendelijke oplossing zou in laatste instantie altijd nog kunnen zijn dat je het slot van je huisdeur door een nieuwe vervangt.
Dorothé, hopelijk kun je je al heel snel een vrij en onafhankelijk persoon voelen. Ook wil ik je graag vooruitlopend op je afstuderen van harte proficiat wensen!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com