De vraag
Zwanger van mijn ex
Beste Jolet,
Hoe kun je een relatiebreuk verwerken terwijl je ook nog zwanger bent van de partner in kwestie? Hoe kun je vreugde en geluk terug opbouwen als je het gevoel hebt dat de wereld onder je voeten wegvalt? Hoe haal je de snijdende pijn weg uit je hart?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Ik begrijp dat u het vreselijk vindt dat de relatie op dit moment eindigt en dat u onverwacht als alleenstaande moeder blijkt te moeten verdergaan. Mijn eerste advies is daarom: zoek steun bij enkele mensen die van u houden. Zo’n kring zal u warmte en steun geven.
Blijft de combinatie van relatiebreuk en zwangerschap zwaar voor u, aarzel dan niet om hulp te zoeken, bijvoorbeeld via uw huisarts. Hoe beter het u gaat, des te ­beter zal het ook uw ongeboren kind gaan. Ik hoop van harte dat u ondanks alles straks onbevangen tegenover uw baby zult kunnen staan. Dat is een vertederend nieuw mensje dat niets te maken heeft met wat eerder is gebeurd.
En wat de vader betreft… Hopelijk kunt u later komen tot een gedeeld ouderschap, ook als exen. Voor de komende tijd mag u echter alle voorrang aan uzelf geven – zorg goed voor uzelf en neem veel tijd om uit te huilen, af te ronden en uw nieuwe leven op de rails te zetten. Ik wens u daar heel goede vriendinnen bij.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp