De vraag
Woede-uitvallen partner
Beste Jan,
Heb jij tips voor mij over hoe te reageren bij agressie en plotselinge woede-uitvallen van je partner? Er zijn bij ons ook jonge kinderen bij betrokken. Doordat het vrijwel altijd onverwacht gebeurt, reageer ik meestal verkeerd. Het lijkt wel of hij de situatie uitzoekt. Bijvoorbeeld wanneer je moe of druk bent.
Vicky V.

Het advies
Beste Jan,
Vicky V.
Beste Vicky,
Helaas, maar ik ga u absoluut geen tips geven om met de woede-aanvallen van uw partner om te gaan. Want enerzijds pakt dat altijd verkeerd uit, en anderzijds houdt u deze woede-aanvallen dan in stand.
Beter is er bij uw partner op aan te dringen samen eens een goed gesprek met bijvoorbeeld de huisarts te hebben. Probeer zodoende te achterhalen hoe die aanvallen ontstaan en welke mogelijkheden uw partner heeft om er iets aan te doen. De huisarts kan hem dan eventueel, indien nodig, verder doorverwijzen.
Op dit moment maakt u een cruciale fout door de schuldvraag bij uzelf te leggen. Net alsof u verantwoordelijk zou zijn voor de woede-aanvallen van uw partner – en ook nog schuldig zou zijn aan het feit dat u er niet goed mee omgaat!
Vriendelijke groet,
Jan Bernard
Jan Bernard weet alles van woede-uitbarstingen, omgaan met agressie en de angst om de controle te verliezen. Gedurende zijn loopbaan als psycholoog/psychotherapeut heeft hij zich steeds meer verdiept in mensen met agressieklachten. Hij schreef daarover het boek ‘Over de rooie’.