De vraag
Ik wil alléén slapen
Sinds mijn echtscheiding vind ik het heerlijk om alleen te slapen. Nu heb ik sinds twee jaar een nieuwe vriend. Helaas kan ik soms heel slecht in slaap komen met hem naast mij. Nu hebben wij plannen om te gaan samenwonen. Ik wil dan dolgraag twee aparte slaapkamers. Mijn vriend wil samen slapen, ook als dat soms wat nachtrust kost. Toen ik hem laatst vroeg om na tien nachten een nacht thuis te gaan slapen, was hij heel erg beledigd. Hoe krijg ik hem zover dat hij twee slaapkamers niet als een persoonlijke afwijzing opvat? Kent u boeken over succesvol samenleven met een tweede partner?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het valt me op dat u allebei wilt dat de ander verandert. Ligt het in de liefde niet meer voor de hand om te zoeken naar een oplossing die beiden bevredigt? U kunt bijvoorbeeld twee bedden in één kamer zetten, of afspreken dat u naar een ander bed gaat als u het niet meer fijn vindt.
Nog twee lastige vragen. Hoe komt het eigenlijk dat u in deze twee jaar niet bent gewend aan het samen slapen? Bent u wel helemaal zeker van uw nieuwe liefde? Ik krijg het gevoel dat het samenwonen voor u misschien meer een moeizame klus is, dan een sterk verlangen dat in vervulling gaat. Het is natuurlijk wel een hele stap, maar misschien heeft u nog last van uw scheiding? Het gebeurt vaker dat mensen juist als ze weer gaan samenwonen, merken dat er nog een restje verdriet van de scheiding opgeruimd moet worden. Aan een passende boektitel kan ik u helaas niet helpen. Wel heb ik een advies: doe het rustig aan.