De vraag
Mijn man bezoekt een prostituee
Mijn man heeft ADHD en is daardoor erg impulsief. Pas ontdekte ik in de mail dat hij al jaren af en toe naar een prostituee gaat. Daar heb ik hem op aangesproken. Hij ontkent. Wij hebben gemiddeld tweemaal per week seks. Ik vind het niet fijn meer sinds ik dit van hem weet. Hoe pak ik deze kwestie aan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Bedenk eerst wat u wilt. Wat vindt u belangrijker om te bereiken, dat uw man stopt met naar een prostituee te gaan of dat hij stopt met erover te liegen? Het zal u helpen te beseffen dat u een keus heeft – wilt u zijn gedrag leren accepteren of proberen het te stoppen? Kúnt u het wel stoppen?
De volgende stap is een ernstig gesprek. Kondig dat aan, zodat uw man ook voorbereid is. Vertel uw verhaal en zeg wat u van hem wilt. Misschien verandert het iets in uw gevoel en krijgt u wat meer begrip voor hem als u weet wat prostitueebezoek voor hem betekent – het heeft vast niets te maken met zijn liefde voor u. Stel hem dus alle vragen die u kwellen. En dan lukt het u hopelijk om samen tot afspraken te komen. Daar zijn wellicht meerdere gesprekken voor nodig.
Nog een laatste tip: ga uw man niet in het geheim controleren. U zult zich schuldig gaan voelen over dit stiekeme gedoe en uw wantrouwen zal de afstand tussen u beiden groter maken.
Lees ook mijn advies bij de vraag Ik ben ontzettend jaloers.