De vraag
Mijn vriend wil geen geld aan mij uitgeven
Mijn vriend (sinds 1 jaar) is ontzettend lief voor me, maar heeft als het op geld aankomt weinig voor me over. Ik vind absoluut niet dat mannen meer moeten betalen en hun vrouw verwennen met cadeautjes, maar dit is wel het tegenovergestelde.
Ik betaal meestal de boodschappen en als hij dit een keer doet gaat het met veel moeite, ook als ik probeer duidelijk te maken dat het wel zo eerlijk is. Het lijkt alsof hij bang is iets tekort te komen. Is dit zijn persoonlijkheid of zit het niet goed in de relatie? Ik zou zo graag zien dat hij in eerste instantie heel gul is, en dan zorg ik wel dat het in evenwicht blijft.

Het advies
Helaas, je hebt Dagobert Duck uitgekozen. Of hij heeft gewoon heel weinig geld, dat kan ook. Je kunt je er tegen verzetten en willen dat het anders wordt, maar ik geef je weinig kans dat je daar vrolijker van wordt. Hij zal nooit vrijgevig worden als hij een Dagobert Duck is. Maar als hij te weinig geld heeft dan kan de situatie wijzigen als zijn financiële situatie verbeterd.
Vraag hem wat zijn drijfveer is om zo op zijn geld te gaan zitten. Wellicht kun je dan wat meer respect opbrengen voor zijn zuinigheid en het makkelijker accepteren. Misschien is hij aan het sparen voor een dure droomwens. Je kunt het dan beter begrijpen waarom hij zo zuinig doet. Ruzie maken over geld heeft vaak niet zoveel zin. Het zet je alleen maar tegenover elkaar in plaats van samen naar een oplossing te zoeken.
Succes met het zoeken naar de reden waarom.