De vraag
Is het oké dat ik geen seks meer wil?
Tijdens een gesprek met mijn man heb ik aangegeven dat ik niet meer wil vrijen. Ik vind het heel vervelend om seks te hebben; ik wacht altijd tot het voorbij is. Sinds we niet meer vrijen, voel ik ’s nachts soms het bed bewegen en word ik daar wakker van. Ik weet wat hij dan doet. Ik vind het vervelend om dat te merken en voel me schuldig. Is het wel oké dat ik niet meer wil vrijen?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Er zijn maar twee mensen die dit wel of niet oké mogen vinden en dat zijn jullie. Als je man ermee kan leven, waarom jij dan niet? Dat je je schuldig voelt, is niet zo gek, maar de vraag is of dat erg is. Je hebt de keuze niet voor niets gemaakt.
Als seks je werkelijk tegenstaat, kan het verstandig en een teken van zelfzorg zijn ervan weg te blijven. Veel mensen durven dat niet en gaan door met vrijen terwijl ze geen zin hebben, zelfs als het pijn doet. Ze doen dat om de ander te plezieren of omdat ze het als een plicht ervaren. Jij neemt jezelf wel serieus en dat is goed.
Relaties kunnen prima floreren zonder seks, zolang de partners zich maar in zekere mate kunnen vinden of schikken in elkaars voor- en afkeuren.
Je mag het vervelend vinden dat je man masturbeert waar je bij bent, maar of je het hem moet willen ontzeggen, is de vraag. Je kunt ook overwegen hem dat plezier juist te gunnen.