De vraag
Mijn vriend twijfelt erg aan onze relatie
Hallo Jeannette,
Na een ongelukkig huwelijk heb ik na zes jaar single zijn, eindelijk weer sinds half jaar een fijne relatie. Mijn twee zonen kunnen het ook erg goed met hem vinden. Wat is het probleem dan, zul je denken. Ik heb zelf een vrij moeilijke jeugd gehad waardoor ik moeite had met zelfvertrouwen en mannen vertrouwen. Dat gaat al veel beter.
Mijn vriend komt uit een relatie van 30 jaar waarin hij zichzelf wegcijferde. Zijn ex-vrouw was zeer angstig en slachtofferachtig en eiste van hem volledige betrokkenheid. Dat ging heel ver, hij reed haar naar alle (dokters)afspraken, winkels etc. en hij mocht in het weekend niet eigen afspraken maken.
Daar heeft hij zich uitgevochten en de scheiding is bijna rond. Hij is erg bezig met zichzelf en zichzelf vinden. Vanuit mijn “ervaringsexpertise” luister ik en vertel hoe ik erover denk en wat ik ervan weet.
Wat ik heel moeilijk vind is dat hij erg twijfelt. Vooral over of hij wel goed genoeg voor me is en me wel alles kan bieden. Ik accepteer dat hij zich voor zijn gevoel niet te veel kan binden. Toch is hij er op alle voor mij belangrijke momenten. Ook ik kan geen relatie aan waarin je steeds op elkaars lip zit. Hoe kan ik zijn twijfel wegnemen? Het maakt me verdrietig dat hij twijfelt aan onze relatie.
Groeten van Bloem

Het advies
Beste Bloem,
Zo te horen hebben jullie het allebei behoorlijk voor je kiezen gehad en hebben jullie nu allebei de moed om toch weer een relatie aan te gaan omdat jullie van elkaar houden. Het is belangrijk om realistisch te zijn over dit startpunt en ook vandaaruit te gaan kijken. Jullie hebben allebei je eigen bagage die je meebrengt in de relatie en die verschillende behoeftes veroorzaken.
Het lijkt erop dat het voor hem belangrijk is om te leren kiezen voor zichzelf en voor jou het weer gaan vertrouwen hebben in een relatie en een partner. Door jullie ervaringen is dit voor jullie allebei nog lastig en vervalt hij in zijn oude patroon van voor jou zorgen en lijk jij het lastig te vinden hem los te laten en ben je geneigd je te veel verantwoordelijk te voelen voor het wegnemen van zijn twijfel omdat deze bij jezelf onzekerheid opwekt.
Het klinkt misschien paradoxaal maar het zou heel goed kunnen zijn dat hij juist gaat twijfelen door het feit dat jij hem nodig lijkt te hebben en dat je het ook nodig hebt dat hij niet twijfelt om je zeker en niet verdrietug te voelen. Zo ligt de verantwoordelijkheid voor jouw geluk en de relatie weer bij hem.
Probeer uit de cirkel te breken door niet te veel te schrikken van zijn twijfel en leg de onzekerheid of hij genoeg is voor jou terug bij hem. Je kunt niet meer doen dan te zeggen waarom jij bij hem wilt zijn. Als hij wil volhouden dat dit niet genoeg is, dan is dat aan hem. Als je hem blijft helpen met advies en dergelijke dan komen jullie allebei niet aan jezelf toe. Het is echt belangrijk dat jullie ieder zelf aan je eigen stuk werken en dan je richten op wat dit met de relatie doet.
Ik begrijp dat dit niet makkelijk is en het is misschien dan ook een idee om allebei eens met een derde te gaan praten om de druk van de relatie te halen.
Alle goeds gewenst,
Jeannette