De vraag
Hoe krijg ik mijn puberdochters aan het opruimen?
Beste Emmeliek,
Ik heb drie dochters van 13, 15 en 17 jaar. Hun kamers zijn een continue bende. Als ik vraag of ze willen opruimen, lukt het soms wel, maar ik voel me zo’n politieagent. Hoe kan ik hen de verantwoordelijkheid bijbrengen dat ze zelf hun kamers opruimen en ik niet de hele tijd achter hun broek hoef te zitten? Ook tassen, schoenen, helm etc slingeren door het huis.
Heel graag je advies,
groet Maaike

Het advies
Beste Maaike,
Wat een rijkdom: drie dochters op de middelbare school! Ze zullen elkaar wellicht door dik en dun steunen en op andere momenten genadeloos de waarheid zeggen. Ze zijn natuurlijk 3 paar handen op één buik zodra het om hun kamer opruimen gaat. In hun ogen maak je je druk om niets. Ze begrijpen niet als ze de deur van hun kamer dichttrekken, dat je er dan toch last van hebt.
Wil je dit probleem echt oplossen dan moet je het aankaarten als jouw probleem. Stop dus met het politieagent zijn. Daar word je zelf maar ongelukkig van en het maakt de sfeer er thuis ook niet beter door. Zeg gewoon duidelijk wat je van hen verwacht. Iets in de trant van: ‘Ik wil ons huis graag op orde hebben, het stoort mij dat ik over jullie tassen en schoenen struikel, dat is iedere dag voor mij een bron van ergernis. Laten we nu kijken hoe we dit probleem kunnen oplossen?’
Reageer niet op hun tegenwerpingen, zeg ook niets over de mate van troep, stel je constructief op en help hen om tot haalbare oplossingen te komen. Wellicht hebben je dochters ideeën over handige opbergzakken, voor ieder een eigen kleur, of gaan ze op internet zoeken naar leuke handige opruimtips.
Doordat jij het volste vertrouwen hebt dat zij met een goede oplossing komen, wordt het vanzelf de verantwoordelijkheid van je kinderen om dit opruimprobleem te tackelen. Laat merken dat je het op prijs stelt dat zij jouw probleem serieus nemen en waardeer tot slot iedere stap in de goede richting. Vallen ze terug in hun oude patroon, help hen dan weer even op weg. Laat je niet ontmoedigen, maar stel de afspraken zodanig bij dat het de komende week weer lukt!
Veel succes!
En een tip: Kijk eens naar onze workshops voor ouders van pubers! Juist met pubers in huis blijkt het praten over ouderschap een feest van herkenning en absoluut een eyeopener te zijn.
Emmeliek Boost
• Emmeliek Boost is pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk, een onafhankelijk bureau voor opvoedingsvragen.
• Meer lezen?
Emmeliek Boost, Opvoeden, geniet ervan, Kosmos, € 19,95. Alleen nog verkrijgbaar via de Opvoeddesk.